Het gaat bij de overeenkomst voorlopig om drie vrachtdiensten in de week met B747F’s, waarbij Flexport, dat het Europese hoofdkantoor heeft in Amsterdam, vrachtzendingen haalt uit Hong Kong (twee keer in de week) en het Vietnamese Ho Chi Minh City (een keer in de week).

Verstoringen

Luchtvracht-directeur Neel Jones Shah van Flexport wil met de eigen vrachtcharters op MAA extra capaciteit aan de klanten in Europa aanbieden, zegt hij in een toelichting op de overeenkomst. De charters zijn daarbij vooral nodig omdat de expediteur voor dit jaar rekening blijft houden met verdere verstoringen van het reguliere vliegverkeer van airlines door ‘de snel veranderende corona-maatregelen’.

Eigen charters bieden dan uitkomst, aldus Shah, die er tegelijkertijd op wijst dat de keuze op Maastricht Airport viel omdat de Limburgse luchthaven geen congestie kent bij de vrachtafhandeling en ‘daarom uitstekend geschikt is om als gateway voor Europa te dienen voor onze klanten’. Flexport wijst verder op de voordelen van de snelle afhandelingstijden op MAA ‘waardoor de transito-tijden voor lading naar de eindbestemmingen elders in Europa kort zijn’.

Atlas Air

De expediteur overweegt de vrachtdiensten op MAA voor de toekomst verder uit te bouwen om zo ‘een betrouwbaar netwerk aan reguliere diensten aan onze klanten te kunnen blijven aanbieden’, maar heeft daarbij nog niet aan om om hoeveel vluchten het gaat.

Eerder sloot Flexport in de VS al charter-overeenkomsten af met Atlas Air. Daar betrof het alleen het luchttransport vanuit China naar de bestemmingen Los Angeles en Miami in de VS. Binnenkort wordt daar ook Chicago aan toegevoegd. In totaal vliegen er nu drie B747-jumbo’s voor Flexport.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement