De optie werd door een meerderheid gezien als onrealistisch en zou onder meer betekenen dat vrachtvluchten niet meer mogelijk zouden zijn op de Limburgse luchthaven. Het zou daarnaast onzeker zijn of ook de vliegtuigen van onderhoudsbedrijven Samco en Maas nog zouden kunnen landen op de luchthaven.

Volgens de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn (VVD), verantwoordelijk voor de regionale luchthaven, zou de keuze voor een klein vliegveld ook betekenen dat MAA niet langer een luchthaven van nationaal belang zou zijn en daardoor geen aanspraak meer kan maken op geld vanuit Den Haag.

Besluit

Er blijven voor het Limburgs parlement nog steeds vier toekomstscenario’s over, waaronder sluiting en een toekomst als vrachtvliegveld. In de loop van april zal het Limburgse provinciebestuur met een definitief voorstel komen over de toekomst van de luchthaven. Begin juni moet het Limburgs Parlement dan de knoop doorhakken.

Het provinciebestuur is verder met Schiphol in onderhandeling over een mogelijke samenwerking of overname van MAA door de mainport. De uitkomst van die gesprekken valt ergens in het voorjaar te verwachten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement