In de motie, ingediend door CDA, VVD en PVV, wordt aangegeven dat de Limburgse luchthaven als tweede vrachtvliegveld na Schiphol van nationaal belang is voor de Nederlandse economie en derhalve de toekomstbestendigheid en de capaciteit van de luchthaven moeten worden gewaarborgd.

De belangenorganisatie Evofenedex, ACN (luchtvracht) en de Limburgse Werkgeversvereniging LWV vinden de steun vanuit de Tweede Kamer op dit moment belangrijk, omdat het voortbestaan van MAA in het geding is.

De provincie Limburg besluit in juni wat er met de luchthaven, die eigendom is van de provincie, moet gebeuren. Daarbij ligt behalve een toekomstscenario als vrachtvliegveld ook een optie op tafel om de luchthaven te sluiten. Een aantal onderhoudsbedrijven op de luchthaven heeft al gedreigd met een schadeclaim van 326,5 miljoen tot 440 miljoen euro indien Limburg zou beslissen om de luchthaven gaat sluiten.

Werkgelegenheid

Evofenedex, ACN en de LWV roepen de provincie nu op om Maastricht Airport primair als vrachtluchthaven te ontwikkelen. Door als vrachtcentrum  te fungeren, ‘kan MAA een belangrijke rol spelen in het verder versterken van de exportkansen van Limburgse ondernemers en meer werkgelegenheid creëren’, aldus de drie belangenbehartigers.

Verschillende partijen hebben volgens de drie organisaties ook al aangegeven te willen investeren in de luchthaven, ‘maar daarbij is een meerjarig toekomstperspectief vanuit de provincie van belang’. Schiphol praat intussen met de provincie over het aangaan van een strategische samenwerking met MAA op vrachtgebied. Zo zou er meer gedaan kunnen worden om hinder voor omwonenden van MAA te beperken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement