Door de westerse sancties tegen Rusland moesten de leasemaatschappijen voor 28 maart de contracten opzeggen voor zo’n 400 vliegtuigen die zijn ondergebracht bij Russische maatschappijen, waaronder vrachtmaatschappij AirBridgeCargo. De vliegtuigen zitten nu vast in Rusland en een deel zou al door Moskou zijn opgenomen in een eigen luchtvaartregister. Dat komt in de praktijk neer op een onteigening van de vliegtuigen.

Claims van 10 miljard

Zonder toegang tot onderdelen en bij gebrek aan onderhoud is de kans verder groot dat de vliegtuigen snel hun waarde zullen verliezen. Claims in verband met het conflict kunnen uiteindelijk in totaal 10 tot 13 miljard dollar bedragen, hebben kredietbeoordelaars berekend. Dat is het hoogste bedrag in de geschiedenis van de luchtvaartverzekering, schatte kredietbeoordelaar Fitch Ratings eerder in.

Het genoemde bedrag wordt overigens door Lloyd’s of London betwist. ’s Werelds grootste handelsplaats voor verzekeringen schat dat de aansprakelijkheid van verzekeraars beperkt zal blijven tot ongeveer 10% tot 15% van dat bedrag.

Te overziene tegenslag

AerCap wist voorlopig slechts 22 van haar 135 vliegtuigen terug te halen uit Rusland. Claims zouden de financiële klap voor het Ierse bedrijf kunnen verminderen. De onderneming zal over het eerste kwartaal van dit jaar al een voorlopig afschrijving verrichten op de boekwaarde van de vliegtuigen. Hoe groot die wordt, is nog niet bekend. ‘De gebeurtenissen in Rusland zijn zeker een tegenslag, maar ze zijn een te overziene tegenslag’, aldus AerCap.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement