Maersk beschikt met Star Air al over een eigen luchtvaartmaatschappij, maar deze airline, die hoofdzakelijk binnen Europa expresvluchten uitvoert voor de Amerikaanse pakketvervoerder UPS, zal worden geïntegreerd in het nieuwe Maersk Air Cargo, heet het. Maersk zegt verder dat met de nieuwe vrachtcarrier ‘bestaande en nieuwe klanten zullen worden bediend voor de zogeheten ‘end-to-end logistiek’.

Transformatie

De eigen vrachtvluchten passen in de strategie van de Denen om voor grote verladers niet alleen het containervervoer, maar ook aanvullende logistieke diensten zoals luchtvrachtvervoer aan te bieden. Met het oog op die transformatie naar een bredere rol in de mondiale logistiek is eerder dit jaar het Duitse Senator overgenomen. Deze expediteur is gespecialiseerd in luchtvrachtcharters oder de naam Senator Air Bridge. Eerder heeft Maersk al van zich laten horen door de bestelling van twee B777F’s.

De vrachtvloot van de nieuwe airline zal straks met vijf vrachtvliegtuigen bescheiden zijn.  Het gaat om de twee B777F’s (capaciteit 100 ton per vliegtuig) en nog eens drie B767F’s (capaciteit 60 ton) die bij leasemaatschappijen worden gehuurd en die voorlopig tussen de VS en China zullen worden ingezet. Dat was ook de markt waar Damco, de geliquideerde expeditiedochter van Maersk, de grootste marktaandelen had.

Gebrek aan capaciteit

Ofschoon de B767F’s met een capaciteit van ruim 60 ton eigenlijk te klein zijn voor het grote intercontinentale werk zorgen het huidige gebrek aan capaciteit in de markt en de hoge tarieven dat er ook met die relatief kleine freighters geld valt te verdienen, aldus experts. De vrachtvliegtuigen zullen vanaf de tweede helft van dit jaar geleidelijk in ontvangst worden genomen, waarbij de komst van de twee B777’s voor 2024 staat gepland.

Maersk stelt verder dat het met de eigen vrachtmaatschappij op termijn rond een derde van het jaarlijkse luchtvrachtaanbod (175.000 ton in 2021) zelf wil vervoeren. Het geeft verder aan dat het bij Maersk Air Cargo het businessmodel van de containervloot wil kopiëren, waarbij een groot deel van de capaciteit komt van strategische partners. Verder maakt het bij de vrachtvluchten gebruik van charteraars, die onder contract staan bij Senator, heet het verder.

Expresvluchten

Het blijft nog onduidelijk in de plannen hoe Maersk de activiteiten van Star Air, dat beschikt over 15 kleine vrachtvliegtuigen voor de intra-Europese routes, binnen Maersk Air Cargo zal worden geïntegreerd. De vrachtmaatschappij heeft als thuisbasis de Duitse luchthaven van Köln/Bonn, de Europese expreshub van UPS en kan die vliegtuigen niet zomaar verkassen naar Billund Airport.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement