Hoe komen airlines aan al die groene peut?

biobrandstof

Luchtvrachtvervoerders als KLM Cargo en DHL Express proberen met de inkoop van groene kerosine – Sustainable Aviation Fuel (SAF) – hun steentje bij te dragen aan het terugbrengen van de CO2-uitstoot in de sector, maar hoe realistisch zijn die initiatieven als er maar een beperkte mondiale productie is? Fossiele kerosine, in het vakjargon bestempeld als peut, blijft zo voorlopig voor meer dan 99% de motoren draaiende houden.

DHL Express bestelde recent 800 miljoen liter SAF bij de twee grootste producenten, de Finse marktleider Neste en de Britse oliemaatschappij BP. De bedoeling is, blijkens het persbericht van de Duitse koerier, dat de brandstof de komende vijf jaar in de tanks van de vrachtvliegtuigen van DHL verdwijnt. Het bedrijf hoopt met SAF de CO2-emissies in die periode met 2 miljoen ton terug brengen. Dat komt overeen met de jaarlijkse uitstoot van vierhonderdduizend personenauto’s.

Experts stellen dat de order van DHL Express de grootste in de luchtvaartgeschiedenis is. Een gamechanger, want door de airlines wordt maar mondjesmaat niet-fossiele kerosine getankt. Daarom is de mondiale productie van SAF ook erg bescheiden. Zo lag de jaarlijkse productie van Neste vorig jaar op 100.000 ton, wat neerkomt op zo’n 125 miljoen liter. De brandstofinkoop van DHL Express overstijgt die productie van Neste dus bijna 6,5 keer. De Finnen hopen de productie aan het eind van dit jaar aanzienlijk op te schalen, laten ze weten. Het zou daarbij gaan om vijftien keer de huidige productie. Wordt die ambitieuze productieverhoging van Neste niet gehaald, dan is de historische order van DHL Express fysiek gewoon niet uitvoerbaar.

Air France-KLM

Het Duitse transportconcern heeft als doel gesteld om in 2030 de eigen luchtvrachtactiviteiten voor 30% te voorzien van duurzame kerosine. Over vier jaar moet daarvan zo’n 10% zijn gerealiseerd. De helft moet komen van Neste en BP, die cruciaal zijn in DHL’s vergroeningsplannen.

DHL Global Forwarding kocht in februari 33 miljoen liter biofuel in bij Air France-KLM. Die deal was zo’n drie maanden geleden nog de grootste order aan groene kerosine en kwam zo’n beetje overeen met een derde van de mondiale productie uit 2019. AF-KLM, dat vorig jaar een deal sloot met de Franse oliemaatschappij Total voor de productie van SAF, fungeert als tussenhandelaar. Daarbij gaat de Duitse expediteur niet fysiek biofuel tanken bij de Nederlands-Franse luchtvaartgroep, maar koopt het bedrijf rechten voor 33 miljoen liter SAF (oftewel 80 miljoen ton) met de daaraan gekoppelde CO2-reductie. Deze SAF-rechten zijn verhandelbaar. Zo kan DHL Global die bijvoorbeeld doorverkopen aan verladers. Met dit zogeheten ‘book-and-claim’ heeft de luchtvaartsector een praktische oplossing gevonden om te werken aan het CO2-vrij maken van de keten. Technisch is het immers onmogelijk om precies vast te stellen hoeveel SAF er per vlucht wordt bijgemengd en verbruikt en hoe zich dat verhoudt tot het vervoerde vrachtaanbod van een bepaalde verlader en/of expediteur.

Een probleem voor de airlines blijft de beperkte mondiale productie. Studies laten dat er in 2019 zo’n 200.000 ton beschikbaar was, ofwel 250 miljoen liter. Dat leverde het milieu niet veel op. Die 250 miljoen liter was nauwelijks goed voor 0,1% van het mondiaal verbruik in de luchtvaart, aldus de experts.

Slachtafval

Onafhankelijke analisten verwachten in de komende jaren wel een flinke stijging van de productie: met een factor twintig naar zo’n 4 miljoen ton. Dat zou dan goed zijn voor zo’n 2% van het totale brandstofverbruik in de luchtvaartsector.

Neste, BP en Total maken bij de productie van SAF gebruik van gebruikte vetten en oliën uit de horeca. Dat wordt aangevuld met oliehoudende planten, zaden en slachtafval. Vergeleken met de gewone (fossiele) kerosine leveren deze biobrandstoffen een emissiereductie van 75 tot 94% op. Echt emissievrij is de biobrandstof dus niet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Hoe komen airlines aan al die groene peut? | NT

Hoe komen airlines aan al die groene peut?

biobrandstof

Luchtvrachtvervoerders als KLM Cargo en DHL Express proberen met de inkoop van groene kerosine – Sustainable Aviation Fuel (SAF) – hun steentje bij te dragen aan het terugbrengen van de CO2-uitstoot in de sector, maar hoe realistisch zijn die initiatieven als er maar een beperkte mondiale productie is? Fossiele kerosine, in het vakjargon bestempeld als peut, blijft zo voorlopig voor meer dan 99% de motoren draaiende houden.

DHL Express bestelde recent 800 miljoen liter SAF bij de twee grootste producenten, de Finse marktleider Neste en de Britse oliemaatschappij BP. De bedoeling is, blijkens het persbericht van de Duitse koerier, dat de brandstof de komende vijf jaar in de tanks van de vrachtvliegtuigen van DHL verdwijnt. Het bedrijf hoopt met SAF de CO2-emissies in die periode met 2 miljoen ton terug brengen. Dat komt overeen met de jaarlijkse uitstoot van vierhonderdduizend personenauto’s.

Experts stellen dat de order van DHL Express de grootste in de luchtvaartgeschiedenis is. Een gamechanger, want door de airlines wordt maar mondjesmaat niet-fossiele kerosine getankt. Daarom is de mondiale productie van SAF ook erg bescheiden. Zo lag de jaarlijkse productie van Neste vorig jaar op 100.000 ton, wat neerkomt op zo’n 125 miljoen liter. De brandstofinkoop van DHL Express overstijgt die productie van Neste dus bijna 6,5 keer. De Finnen hopen de productie aan het eind van dit jaar aanzienlijk op te schalen, laten ze weten. Het zou daarbij gaan om vijftien keer de huidige productie. Wordt die ambitieuze productieverhoging van Neste niet gehaald, dan is de historische order van DHL Express fysiek gewoon niet uitvoerbaar.

Air France-KLM

Het Duitse transportconcern heeft als doel gesteld om in 2030 de eigen luchtvrachtactiviteiten voor 30% te voorzien van duurzame kerosine. Over vier jaar moet daarvan zo’n 10% zijn gerealiseerd. De helft moet komen van Neste en BP, die cruciaal zijn in DHL’s vergroeningsplannen.

DHL Global Forwarding kocht in februari 33 miljoen liter biofuel in bij Air France-KLM. Die deal was zo’n drie maanden geleden nog de grootste order aan groene kerosine en kwam zo’n beetje overeen met een derde van de mondiale productie uit 2019. AF-KLM, dat vorig jaar een deal sloot met de Franse oliemaatschappij Total voor de productie van SAF, fungeert als tussenhandelaar. Daarbij gaat de Duitse expediteur niet fysiek biofuel tanken bij de Nederlands-Franse luchtvaartgroep, maar koopt het bedrijf rechten voor 33 miljoen liter SAF (oftewel 80 miljoen ton) met de daaraan gekoppelde CO2-reductie. Deze SAF-rechten zijn verhandelbaar. Zo kan DHL Global die bijvoorbeeld doorverkopen aan verladers. Met dit zogeheten ‘book-and-claim’ heeft de luchtvaartsector een praktische oplossing gevonden om te werken aan het CO2-vrij maken van de keten. Technisch is het immers onmogelijk om precies vast te stellen hoeveel SAF er per vlucht wordt bijgemengd en verbruikt en hoe zich dat verhoudt tot het vervoerde vrachtaanbod van een bepaalde verlader en/of expediteur.

Een probleem voor de airlines blijft de beperkte mondiale productie. Studies laten dat er in 2019 zo’n 200.000 ton beschikbaar was, ofwel 250 miljoen liter. Dat leverde het milieu niet veel op. Die 250 miljoen liter was nauwelijks goed voor 0,1% van het mondiaal verbruik in de luchtvaart, aldus de experts.

Slachtafval

Onafhankelijke analisten verwachten in de komende jaren wel een flinke stijging van de productie: met een factor twintig naar zo’n 4 miljoen ton. Dat zou dan goed zijn voor zo’n 2% van het totale brandstofverbruik in de luchtvaartsector.

Neste, BP en Total maken bij de productie van SAF gebruik van gebruikte vetten en oliën uit de horeca. Dat wordt aangevuld met oliehoudende planten, zaden en slachtafval. Vergeleken met de gewone (fossiele) kerosine leveren deze biobrandstoffen een emissiereductie van 75 tot 94% op. Echt emissievrij is de biobrandstof dus niet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement