In het persbericht over de afgeronde deal benadrukt de Deense transportkolos zijn luchtvrachtambities, onder meer door het te illustreren met een foto van een toestel van Magma Aviation, een Britse luchtvaartmaatschappij die al jaren vluchten doet voor Senator. Begin dit jaar, toen reeds bekend was dat Maersk Senator wilde kopen, sprak Magma al de hoop uit om die vaste relatie voort te kunnen zetten met Maersk.

Maersk zelf spreekt in het persbericht de ambitie uit om ongeveer een derde van zijn jaarlijkse luchtvrachttonnage te gaan vliegen met een eigen vrachtnetwerk, ‘wat zal worden bereikt met een combinatie van eigen en geleasete toestellen’. De overige capaciteit komt van ‘strategische commerciële carriers en chartervluchtoperators’, aldus het Deense concern. Met Senator wordt volgens de Denen ‘een goed ontwikkeld luchtvrachtnetwerk’ in huis gehaald met zowel eigen vluchten als ‘langetermijnrelaties met best-in-class luchtvaartmaatschappijen’.

Supply chain verlangens

Een maand geleden voltooide Maersk ook al de overname van de Amerikaanse luchtvrachtexpediteur Pilot Freight Services voor een bedrag van 1,7 miljard dollar. Voor Senator wordt een bedrag van 644 miljoen dollar uit de knip getrokken, zo bevestigt Maersk nog eens. Het bedrijf, vooral bekend om zijn containerschepen, noemt zichzelf in zijn persbericht ‘een wereldwijde leverancier van geïntegreerde logistiek’ en stelt dat dankzij het bredere aanbod van modaliteiten klanten kunnen kiezen voor het ‘versnellen of vertragen van hun vracht, afhankelijk van hun veranderende supply chain-verlangens’. Volgens Vincent Clerc, ceo Ocean & Logistics van A.P. Moller-Maersk, is als gevolg van de coronacrisis en alle congestieproblemen de behoefte van klanten aan alternatieve transportmogelijkheden toegenomen.

Tim-Oliver Kirschbaum, ceo van Senator International, stelt op zijn beurt dat de aansluiting bij Maersk ‘nieuwe mogelijkheden brengt voor onze klanten’. Behalve luchtvrachtfaciliteiten heeft Senator onder meer ook een full container load (FCL)- en less than container load (LCL)-netwerk en warehousing. De Europese mededingingsautoriteiten gaven in maart al het groene licht voor de overname.

Lees ook: Brussel keurt overname Senator door Maersk goed

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement