Het luchtvrachtvervoer, gemeten in tonkilometers vracht, is zelfs vergeleken met het pre-coronajaar 2019 (een slecht jaar voor de luchtvrachtsector) aan het afnemen, hoewel de schade (-1%) nog relatief klein is te noemen. In de meeste regio’s in de wereld nam in april ook de beladingsgraad op de beschikbare vrachtruimte af. Slechts Zuid-Amerika bleef het op dat gebied opvallend goed doen.

Hoge olieprijs

De slechte vrachtcijfers schrijven de economen van de IATA grotendeels toe aan het zero-covidbeleid in China en de oorlog in de Oekraïne, waardoor internationale logistieke aanvoerlijnen zijn verstoord. De hoge olieprijs (123,50 dollar voor een vat Brend Crude), chaos op de luchthavens door personeelstekorten bij de afhandeling en de sterk gestegen inflatie spelen ook een rol in de afnemende vraag. IATA stelt dat er nu al acht landen in de wereld zijn met hyperinflatie (boven de 50%). Venezuela is koploper met een inflatie van 222%, terwijl Turkije (73,5%) en Argentinië (56%) volgen.

Qua capaciteit ziet IATA intussen ook een verontrustende ontwikkeling in de luchtvrachtsector. Zo daalde mondiaal het ruimteaanbod met 2% vergeleken met vorig jaar. Die afname wordt door IATA toegeschreven in een haperende herstel van de belly-markt (vrachtruimte op passagiersvluchten) en het feit dat door westerse sancties de freighters van de Russische vrachtmaatschappijen Volga Dnepr en AirBridgeCargo werkeloos aan de grond staan. Vooral in het verre oosten wordt het verlies aan vrachtcapaciteit gevoeld.

Winstmarges

IATA wijst er ook op dat nieuwe exportorders afnemen op bijna alle markten. Alleen in de VS is er nog sprake van lichte groei. Aan de positieve kant, lijkt tenminste voorlopig de afnemende vraag nog geen gevolgen te hebben voor de winstmarges van de airlines op vrachtgebied, stelt IATA-topman Willie Walsh. Die blijven hoog. Dat komt hoofdzakelijk doordat vergeleken met pre-coronajaren er nog steeds sprake is van een ondercapaciteit in de belangrijkste luchtvrachtlanden. Voor verladers, die na bijna twee jaar van hoge luchtvrachtprijzen hadden gehoopt op dalende tarieven, blijft het dus wachten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement