Dat meldt het Britse online vakblad The Loadstar, dat verwijst naar ‘geheime gesprekken’ tussen de twee luchtvaartmaatschappijen om de werkloze vrachtvloot te voorzien van een vliegvergunning (AOC) van Etihad Airways en ze middels een nieuwe entiteit vanaf het Midden Oosten te laten vliegen. Het overgebleven management van de vrachtmaatschappij zou dan ook naar Abu Dhabi verhuizen.

Schiphol

Hoofddoel zou zijn om nog voor het drukke winterseizoen een rentree te maken met vrachtvluchten in Europa. Het gaat daarbij in de eerste plaats om vluchten van en naar Schiphol, Frankfurt Airport en Milaan Malpensa Airport. Op die luchthavens heeft AirbridgeCargo nog een kleine vrachtbezetting aangehouden. Het vrachtstation op de Europese hub van Luik Airport is inmiddels gesloten.

Etihad en AirBridgeCargo waren niet bereikbaar voor een reactie op de berichtgeving. In de markt wordt wel vernomen dat een samenwerking tussen Etihad Airways en AirBridgeCargo ‘een optie zou kunnen zijn’, maar dat het voorlopig slechts ‘een van de mogelijke scenario’s is’.

Medio vorige maand werd er door bronnen rond de vrachtmaatschappij wel al melding gemaakt dat AirBridgeCargo in Europa een herstart overweegt ‘als de politieke situatie het toelaat’. Daarover zou medio juni meer duidelijkheid komen. Het grote probleem daarbij was voor de vrachtmaatschappij, onderdeel van de Russische Volga Dnepr Groep, de vrijgave van de vijftien B747 vrachtjumbo’s door de Russische autoriteiten. Daarover zou al enige tijd worden onderhandeld door de directie van de AirBridgeCargo, dat de vliegtuigen zo snel mogelijk buiten de Russische landsgrenzen wil krijgen, en de regering in Moskou.

Huurpenningen

De vrachtvliegtuigen staan momenteel al meer dan drie maanden werkloos aan de grond op de Siberische luchthaven van Krasnoyarsk, een belangrijke hub van AirBridgeCargo. Het gaat om zeven freighters, die in het bezit zijn van de maatschappij en acht in het westen gehuurde B747F’s. In tegenstelling tot andere westerse vliegtuigen zijn de buitenlandse vrachtjumbo’s van AirBridgeCargo niet overgeschreven naar een Russisch vliegregister. Ook worden de lease-penningen door de vrachtmaatschappij nog elke maand trouw overgeboekt aan de westerse eigenaren van de gehuurde vrachtvliegtuigen in onder meer Ierland en de VS.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement