Een omzetgroei van maar liefst 750 miljoen euro in een jaar. Dat had de Nederlandse luchtvrachtsector nog niet meegemaakt sinds de IATA top 100 ruim dertig jaar geleden voor het eerst werd samengesteld. Het laat zien hoe volatiel en uitzonderlijk de luchtvrachtmarkt zich heeft ontwikkeld tijdens de coronacrisis, met zijn nijpende tekort aan belly-capaciteit door het wegvallen van passagiersvluchten, zijn toename van vrachtvluchten, zijn passagiersvliegtuigen met alleen vracht aan boord en zijn hoge vrachttarieven.

Koppositie

Aan de Nederlandse top van de IATA-lijst veranderde er vergeleken met eerdere jaargangen opvallend weinig. Zo wist de Zwitserse expediteur Kuehne+Nagel (K+N) zijn koppositie op Schiphol met gemak te behouden, ondanks een verlies (van 9%) aan exportlading naar 61.700 ton.

DSV blijft op enige afstand de nummer twee in de luchtvrachtmarkt op Schiphol, met een exportvolume van 43.788 ton (+15,4%). Die koppositie heeft het Deense bedrijf vooral te danken aan de overname van Panalpina enkele jaren geleden. De Denen liepen door het stijgende volume duidelijk in op koploper K+N, zeker als ook nog eens het luchtvrachtvolume wordt meegeteld van Agility, dat dit jaar door DSV werd overgenomen. DSV komt dan op een exportvolume van zo’n 46.000 ton, ruim 15.000 ton onder het volume van K+N. Dat is nog steeds een groot gat, maar lijkt zeker niet onoverbrugbaar voor de Denen, die hun honger naar nog meer acquisities in de luchtvrachtexpeditie niet onder stoelen of banken steken. Zo heeft DSV al interesse getoond voor DB Schenker, de logistieke dochter van Deutsche Bahn, momenteel op de vijfde plek in de IATA-lijst.

Overname

Een overname van DB Schenker, niet ondenkbaar gezien de geschiedenis aan grote acquisities van DSV, zou de Denen op de Amsterdamse luchthaven een extra 31.000 ton opleveren en katapulteren naar de koppositie op Schiphol. Voorlopig is het zover evenwel nog niet en blijft het afwachten of Schenker überhaupt in de etalage wordt gezet door de eigenaar, de Duitse staat.

Nog zo’n Duitse reus, DHL Global Forwarding, wist zich vorig jaar te herstellen van het slechte jaar 2020, toen het zijn plek in de top 3 verloor. De dochter van Deutsche Post zag het volume in 2021 stijgen met bijna 30% naar 37.062 ton, veroverde zo zijn 3e plek terug en was na de Nederlandse wholesaler IAA (+44,7%) qua tonnage het meest succesvol in de top 10 qua vrachtverkoop.

Expeditors

Het Amerikaanse Expeditors moest vorig jaar, ondanks dat het volume met 15,7% steeg naar 33.554 ton, een positie in de lijst prijsgeven en belandde daarmee dit keer net naast het ‘erepodium’.

DB Schenker (+20%), IAA en Rhenus Air (+21,4%) zagen op respectievelijk plek 5, 6 en 7 het verkochte tonnage stuk voor stuk flink stijgen, maar dat leverde voor het drietal geen positieverbetering op. Aviar (+30%) was met de 8e plek de tweede Nederlandse speler in de top 10 en wist een plekje op te schuiven ten koste van UPS SCS (+24%). Ceva (+20%), de expeditiedochter van CMA CGM, sloot net als in 2020 de top 10 af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement