Dat laat de laatste luchtvrachtmonitor van Clive Data Services over de maand juni zien. Verder zorgt de mindere vraag in juni (-8%) voor afnemende opwaartse druk op de tarieven. Vergeleken met de maand juni van 2019, het laatste niet-coronajaar, nam het volume af met 7%, aldus de vrachtanalist.

Dalende beladingsgraad

De extra vrachtruimte op passagiersvluchten in juni, maar ook de afnemende vraag zorgde er verder voor dat de beladingsgraad op de beschikbare vrachtruimte met 9 procentpunten afnam vorige maand naar 59% vergeleken met dezelfde maand in 2021. Afgezet tegen juni 2019 was er sprake van een daling van 2 procentpunt.

Clive Data wijst er verder op dat ondanks de prijsdaling op de trans-Atlantische markt van de afgelopen maanden deze trend nog niet zichtbaar is op andere grote luchtvrachtmarkten. Mondiaal liggen de tarieven nog steeds zo’n 130% hoger dan in juni 2019. Vergeleken met juni vorig jaar stegen de tarieven wereldwijd ook nog, maar bescheiden (13%).

Dat laat zien dat de vrachtprijzen, afgezien van de markt tussen de VS en Europa, nog steeds in de lift zitten. Dat kan volgens de luchtvrachtconsultant snel veranderen als er ook op de routes tussen Europa en Azië meer belly-capaciteit beschikbaar komt door het herstel van het intercontinentaal passagiersvervoer van en naar China en andere grote Aziatische bestemmingen.

Testcase

Volgens Clive Data Services kan de trans-Atlantische markt dan ook een ‘testcase’ voor de richting waarin de overige vrachtmarkten zich de komende tijd zullen bewegen zodra er meer belly-capaciteit wordt toegevoegd en deze vrachtruimte op passagiersvluchten weer op het niveau is van voor de coroanacrisis komt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement