De 82-jarige transportmiljardair en rijkste man van Duitsland met een geschat vermogen van 35 miljard euro had in april van dit jaar al zijn belang verdubbeld in de Duitse luchtvaartmaatschappij van 5% naar 10% en was daarmee al na de Duitse staat (14%) de grootste aandeelhouder geworden in Lufthansa.

Meer aandelen

Kühne gaf toen al aan een groter belang te willen nemen om ‘strategische redenen’ via zijn beleggingsfonds Kühne Aviation (KA). Dat heeft hij ruim twee maanden later ook gedaan, waarbij niet uitgesloten si dat hij zijn belang verder zal uitbouwen. De Duitse staat is juist bezig zijn aandelen in Lufthansa te verkopen. Eind 2023 wil Berlijn zijn belang in de airline geheel hebben afgebouwd.

Hapag Lloyd

Kühne, die met zijn groter belang nu ook kan opteren voor een bestuurszetel bij Lufthansa, heeft geen verdere toelichting over zijn plannen met Lufthansa, maar de ondernemer die ook grootaandeelhouder is in de containerrederij Hapag Lloyd ziet ook dat concurrenten als CMA CGM, MSC en Maersk steeds meer actief worden in het luchtvrachtvervoer.

Afdwingen

Via zijn diverse deelnemingen kan hij dan ook een groter samenwerking afdwingen tussen K+N, de grootste zeevrachtexpediteur van de wereld, Lufthansa en Hapag Lloyd op vrachtgebied. Daarbij dient wel te worden opgemerkt dat de directie van de Duitse containerrederij tot nu toe plannen om ook in het luchtvrachtvervoer te stappen heeft ontkend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement