Als nichespeler met als specialiteit levende have, zoals huisdieren, wil het bedrijf niet de zoveelste kilovreter zijn op Schiphol. Daarom is Verhaart meer geïnteresseerd in de ómzet die hij vorig jaar met zijn export draaide op de IATA-lijst. En met 20,5 miljoen euro zit hij ook daarmee in de kopgroep op Schiphol.

Volgens de ondernemer is Zoologistics, dat ruim vijftien jaar geleden door hem werd opgezet, gegroeid dankzij veel telefoneren, gedetailleerde vakkennis en een goede relatie met de airlines. ‘Wij zien ons toch als verlengstuk van de luchtvaartmaatschappij, we leveren als experts op ons terrein alles keurig op tijd aan, met de noodzakelijke documentatie en begeleiding. Daarnaast boeken wij hoogwaardige lading met een hoog prijzenkaartje. Dat is natuurlijk interessant voor een airline.’

Als voorbeeld noemt Verhaart het luchttransport van een politiehond die via een volume/kilo-berekening al gauw 600 tot 700 euro kan kosten. Een ‘plaat’, jargon voor een luchtvrachtpallet, levert dan een veelvoud op, zegt de ondernemer.

Nooit problemen

Door de speciale relatie met de airlines wist Verhaart zich vorig jaar ondanks het nijpende tekort aan vrachtruimte toch te verzekeren van voldoende vrachtcapaciteit. ‘We hebben dan ook nooit problemen gehad om onze vracht op een vliegtuig te krijgen.’

Verder zag Zoologistics het volume vorig jaar omhoog schieten door ‘een aantal grote projecten’ van vaste klanten, waaronder een grote pluimveehandelaar. Het ging daarbij onder meer om de export van grote partijen broedeieren, een van de specialismen van het bedrijf. Verhaart: ‘Het werk blijft eigenlijk hetzelfde, of je nu een zending van 10.000 kilo of 20.000 kilo afwikkelt. Het volume is alleen groter’. Dat ladingaanbod kan van jaar tot jaar fluctueren, voegt hij eraan toe. ‘Zo hebben wij dit jaar door de vogelgriep minder grote zendingen gehad.’

Het klantenpakket werd vorig jaar weer groter, wat hij onder meer toeschrijft aan de verdere consolidatie en automatisering in de expeditiemarkt. ‘Wij profiteren eigenlijk van de overnames in onze sector, want 1 en 1 is niet 2, maar eerder 1,5. Wij merken dat veel verladers dan niet blij zijn om plotseling te maken te krijgen met een grotere partij waar het klantencontact niet meer centraal staat. Het gaat bij die acquisities slechts om meer volume. Maar massa is niet altijd kassa. Deze grote partijen proberen de kosten via automatisering zo laag mogelijk te houden, en wie daar als klant niet in past, kan gaan. Verladers nemen dan met ons contact op. Wij investeren juist in dat klantencontact en bewijzen daarmee juist het tegendeel van wat al die boekingplatforms en grote expeditiebedrijven de hele tijd verkondigen. Er is zeker nog toekomst voor ons als kleinere luchtvrachtexpediteurs met een focus op de klant en op niche-markten.’

Niche Aircargo

Die bekendheid als nichespeler heeft wel een nadeel, moet Verhaart erkennen. ‘Zo zijn er veel vaste klanten die voor onze specialismen wel de weg vinden naar Zoologistics, maar voor de general cargo op zoek gaan naar andere partijen. Onze bedrijfsnaam zet ze een beetje op het verkeerde been, maar ze kunnen natuurlijk voor alle zendingen bij ons terecht’, onderstreept hij. ‘General cargo kunnen wij immers met de ogen dicht doen.’ Daarom heeft Verhaart recent de nieuwe merknaam Niche Aircargo in de markt gezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement