In totaal gaat het om additioneel 2.800 freighters die de komende jaren de mondiale vrachtvloot zullen versterken, schrijven de optimistische economen van Boeing. Dat komt neer op een capaciteitsgroei per jaar van 3%. Het gros van de uitbreiding, zo’n twee derde, komt voor rekening van de ombouw van oude passagiersvliegtuigen naar vrachtvarianten. De rest, 940 stuks, bestaat uit freighters die nieuw uit de fabriek komen, aldus Boeing in zijn Commercial Market Outlook (CMO).

Vergeleken met het marktrapport van de Europese concurrent Airbus (3.070 freighters in 2042) vallen de verwachtingen van Boeing wel lager uit. Ook voorziet de vliegtuigbouwer uit Toulouse dat rond de 70% van de huidige verouderde vlootvloot straks naar de sloop gaat. Boeing gaat uit van een aanzienlijk lager percentage.

Pakketvervoer

De Amerikaanse vliegtuigbouwer schat dat de vraag naar luchtvracht jaarlijks met zo’n 4% zal toenemen, gemeten in tonkilometers vracht. De belangrijkste reden voor die stijgende vraag is de groei van het pakketvervoer door het online-winkelen. Ook verwacht de Amerikaanse vliegtuigbouwer dat de problemen in de containervaart de airlines de komende jaren nog aan extra klandizie helpen.

De mondiale vrachtvloot had in het pre-coronajaar 2019 een omvang van 2.010 vliegtuigen. Dat steeg in twee jaar naar een aantal van 2.250 freighters. Verder lag de benuttingsgraad van de mondiale vrachtvloot in vlieguren en beladingsgraad in 2021 maar liefst 125% boven het niveau van 2019, aldus Boeing. De reden voor die hoge benuttingsgraad ligt in het feit dat de afgelopen twee jaar een deel van de belly-capaciteit op passagiersvliegtuigen door de coronapandemie aan de grond moest blijven.

Boeing wijst er verder op dat freighters momenteel goed zijn voor 66% van de totale vrachtcapaciteit in de wereld.  Het overige deel wordt geleverd door de passagiersvliegtuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement