Een beetje verscholen in een van de laatste pagina’s van de jaarrekening maakt Dnata, onderdeel van de Emirates Group uit Dubai, gewag van het ‘termination agreement’ met de vastgoeddochter Schiphol Real Estate in verband met de verhuizing naar een nieuw onderkomen van 60.000 vierkante meter op Schiphol Zuid-Oost. Die verplaatsing naar het toekomstige Vrachtgebouw 17 is onder meer noodzakelijk omdat de huidige afhandelingsloodsen (50.000 vierkante meter) van Dnata op Schiphol Centrum moeten wijken voor de expansie van de taxibanen van de luchthaven.

Die verhuizing is voorzien op 1 juni 2024 en als ‘aan alle voorwaarden van het verdrag wordt voldaan’ ontvangt de vrachtafhandelaar 19,3 miljoen euro als verhuisvergoeding. Daarvan is al een bedrag van 1,2 miljoen euro als incentive overgemaakt gedurende het boekjaar 2019-2020, meldt de directie van Dnata in het jaarverslag.

Het resterende bedrag van 18,1 miljoen euro zal worden overgeboekt ‘aan de hand van de overeengekomen clausules’ tussen de twee partijen. Indien Dnata zich niet aan de afspraken houdt, moet de afhandelaar middels een ‘clawback-agreement’ de ontvangen fondsen weer terugbetalen aan Schiphol Real Estate, heet het verder.

Boekwinst

In totaal steekt Dnata een bedrag van 200 miljoen euro in het nieuwe vrachtcentrum, dat een jaarlijkse capaciteit gaat krijgen van 850.000 ton. Dat is zo’n 300.000 ton meer dan dat het bedrijf vorig jaar heeft afgehandeld. Het investeringsbedrag lijkt veel, maar bestaat voor een groot deel uit de huurpenningen die de afhandelaar middels een twintigjarig huurcontract jaarlijks moet betalen aan vastgoedbedrijf en huisbaas Schiphol Real Estate.

De financiële vergoeding van bijna 20 miljoen euro van Schiphol voor de verhuizing is overigens niet de enige meevaller in de jaarrekening van Dnata. Zo behaalde de vrachtafhandelaar een boekwinst van 168.147 euro op de verkoop van haar minderheidsbelang in het vrachtplatform Cargonaut (7%) aan de Schiphol Groep. Die verkoop was tot stand gekomen onder druk van de Douane, die het uit veiligheidsoverwegingen niet langer acceptabel vond dat Cargonaut, dat onder meer vertrouwelijke vrachtdata afwikkelt, deels in handen was van private partijen in de luchtvrachtsector. Het belang van Dnata in het vrachtplatform stond voor zo’n 45.000 euro in de boeken bij het bedrijf.

De boekwinst zorgde er met sterk gestegen inkomsten voor dat Dnata, dat rond de 510 medewerkers in dienst heeft op Schiphol, in het gebroken boekjaar 2020/2021 weer zwarte cijfers schreef met een nettowinst van 1,7 miljoen euro, tegen een netto-verlies van 3,2 miljoen euro in 2019/2020. Daarmee kwam er een einde aan een serie negatieve resultaten die het bedrijf de afgelopen jaren een totaal nettoverlies berokkenden van 10,4 miljoen euro.

Reorganisatie

Die eerdere verliezen waren overigens hoofdzakelijk toe te schrijven aan ‘teleurstellende resultaten’ in 2019/2020 bij het Belgisch dochterbedrijf op Brussels Airport, dat na een stevige reorganisatie weer financieel op de rails kon worden gezet en in het boekjaar 2020/2021 goed was voor een omzet van bijna 12 miljoen euro.

Het resultaat voor belasting van Dnata Cargo kwam in 2020/2021 uit op 2,2 miljoen euro, tegen een fors negatief resultaat van 4,3 miljoen in het boekjaar 2019/2020. De omzet steeg met bijna 11 miljoen euro naar 72,4 miljoen euro. Daarvan kwam bijna 66 miljoen (+16 miljoen euro vergeleken met 2019/2020) voor rekening van de vrachtafhandeling en 2,8 miljoen euro van de afhandeling van pakketten uit de e-commerce. De resterende inkomsten (2,9 miljoen euro) waren toe te schrijven aan de passagiersactiviteiten

De directie van Dnata wijst er in een toelichting op dat 2020/2021 een bijzonder ‘hectisch jaar’ was door de corona-pandemie, maar dat de vraag naar vrachtruimte wereldwijd ‘sterk’ bleef.  Daarbij profiteerde de afhandelaar tevens van extra stromen, zoals beschermende medische goederen, om de pandemie te bestrijden.

Geen coronasteun

De hogere inkomsten dankzij de extra vrachtvolumes (+20% over de eerste helft van het boekjaar 2020/2021) resulteerden er verder in dat het vrachtbedrijf een krediet van 2,5 miljoen euro aan huisbankier ING ‘volledig kon aflossen’ en geen coronasteun hoefde aan te vragen bij de overheid voor de vrachtactiviteiten.

Ofschoon de kaspositie ook ‘verbeterde’ in het gebroken boekjaar was er nog wel sprake van ‘een negatief werkkapitaal’ van ruim 3 miljoen euro over 2020/2021, aldus de directie.

Dnata verwacht voor het recent afgesloten boekjaar 2021/2022 wederom goede cijfers te kunnen afleveren, ofschoon het vorig jaar met Malaysia Airlines een klant verloor die jaarlijks goed was voor een omzet van 1,3 miljoen euro. Die positieve prognose baseert het bedrijf op het verder gestegen vrachtvolume (13%) over de eerste helft van het gebroken boekjaar 2021/2022.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement