Dat blijkt uit de gepresenteerde halfjaarcijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep.

De loadfactor kromp over de eerste zes maanden van het lopende boekjaar zelfs met bijna een kwart (23 procentpunt) naar 55,4% terwijl de vrachtproductie (gemeten in tonkilometer vracht) een dip van 16% liet zien.

Belly-capaciteit

De extra beschikbare vrachtcapaciteit op de passagiersvliegtuigen (+18,9%) over de eerste zes maanden van dit jaar leverde dan ook niet meer vrachtvolume op voor het gemeenschappelijk vrachtbedrijf van de Air France KLM. Over het tweede kwartaal kwam er zelfs 27,4% aan belly-capaciteit mondiaal bij, maar dat leidde slechts tot een verdere verslechtering (-28 procentpunt) van de beladingsgraad naar 51,8%.

Probleem is volgens de luchtvaartgroep dat de extra belly-capaciteit overal sterk toenam behalve in Azië en dat is juist de markt waar de vrachtruimte op de passagiersvliegtuigen van de luchtvaartgroep het meest tot zijn recht komt. Volgens Air France KLM nam door het gemis aan belly-ruimte van en naar de Aziatische bestemmingen het vrachtvervoer in tonkilometer vracht in het tweede kwartaal met ruim 17% af.

Hoge vrachttarieven

Dat de Franse-Nederlandse vrachtvervoerder alsnog de omzet zag groeien over het eerste halfjaar was geheel toe te schrijven aan de extreem hoge vrachttarieven in de markt. Daardoor lag de vrachtomzet met 1,8 miljard euro nog steeds 5,5% hoger dan in de eerste helft van 2021. Ook daar lijkt echter langzaam een kentering in te komen. Zo lag de vrachtomzet over het recent afgesloten tweede kwartaal (918 miljoen euro) nog maar 2,6% boven dat van de dezelfde periode vorig jaar. Indien valutaschommelingen niet worden meegerekend was er zelfs al sprake van een afname van de totale inkomsten van 1,1%.

Air France-KLM wijst er in een toelichting op de halfjaarcijfers wel op dat de vooruitzichten voor haar vrachtactiviteiten nog steeds goed zijn, maar gaat daarbij vooral uit van het laatste niet coronajaar 2019. Zo lag de vrachtomzet in het tweede kwartaal van dit jaar nog steeds 76% boven dat van het tweede kwartaal 2019, terwijl de winstmarge vergeleken met die periode nog steeds 17,4% hoger ligt, stelt de directie. Air France KLM laat verder weten dat het vergeleken met drie jaar geleden nog steeds 8% aan vrachtcapaciteit, belly-ruimte, mist.

Samenwerking CMA CGM

De luchtvaartgroep wijst er verder op dat de recente ‘strategische vrachtsamenwerking’ met CMA CGM ook nieuwe perspectieven opent op de inzet van meer vrachtvliegtuigen voor Air France KLM Cargo. Wat de deal concreet aan extra capaciteit inhoudt voor de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep kan de directie bij de presentatie van de halfjaarcijfers nog niet zeggen. Ofschoon de overeenkomst al in mei is ondertekend, verwacht de holding dat de partnership met CMA CGM Air Cargo eerst vlak voor de jaarwisseling zal zijn afgerond.

Stiptheidsacties bij vrachtpiloten KLM

De vakbond AVV houdt maandag acties onder vrachtpiloten van KLM om af te dwingen om mee te kunnen doen aan het overleg over hun cao. Piloten zullen zich zo stipt aan hun contract houden dat volgens de bond een deel van de vluchten vertraging zal oplopen. Sommige vluchten zullen uitvallen, voorspelt AVV.

De vakbond stelt dat 80 procent van de KLM-piloten die op dit moment de vrachtvliegtuigen besturen zijn aangesloten bij AVV. Die vertegenwoordigt voormalige Martinair-vliegers. Zij werden ontslagen toen Martinair in 2014 opging in KLM, maar een rechter oordeelde vorig jaar in een hoger beroep dat de luchtvaartmaatschappij ze weer in dienst moest nemen. Volgens AVV-voorzitter Martin Pikaart wil KLM nu alleen overleggen over een aparte Martinair-cao, los van de arbeidsovereenkomst van KLM. Dat druist in tegen de uitspraak van het hof, vindt hij.

De stiptheidsacties zijn niet gericht tegen passagiersvluchten. Reizigers zullen volgens de bond weinig merken van de acties. KLM gaat het volgens AVV wel voelen, omdat in passagierstoestellen minder vracht wordt meegenomen door problemen bij de bagageafhandeling. Doorgaans vervoeren luchtvaartmaatschappijen ook veel vracht in het ruim van passagiersvliegtuigen.

Pikaart zegt dat AVV ook een rechtszaak voorbereidt tegen KLM om de cao-kwestie. Waar en wanneer die zaak begint is nog niet bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement