Voor de eerste helft van dit jaar lag het ebit op 977 miljoen euro (+52,7%) en werd de magische grens van 1 miljard euro net niet gehaald. Normaliter is de eerste helft van het boekjaar in het luchtvrachtvervoer altijd het zwakste voor een airline en is het niet ondenkbaar dat de vrachtdivisie van Lufthansa het fiscale jaar afsluit met een resultaat boven de 2 miljard euro.

Zeevracht

De directie van moederbedrijf Lufthansa schrijft bij de presentatie van de recente resultaten de verdere toename van de winst in de logistiek niet alleen toe aan de hoge vrachttarieven, maar ook aan nieuwe klanten, die zeevracht vanwege het grote aantal vertragingen hebben ingerold voor luchtvracht. Die nieuwe clientèle zorgde er voor dat de vraag uit de markt naar luchtvrachtcapaciteit verder groot  is, aldus de directie.

Het sterke resultaat van dochterbedrijf Lufthansa Cargo leverde moederbedrijf Lufthansa voor het eerst sinds de bijna twee jaar durende coronacrisis weer zwarte kwartaalcijfers op. De nettowinst kwam uit op 259 miljoen euro, tegen een verlies van 756 miljoen euro over het tweede kwartaal van 2021. Voor het lopende boekjaar verwacht de Duitse luchtvaartgroep nu een bedrijfswinst van rond een half miljard te kunnen behalen.

Kühne

Bijna gelijktijdig met de presentatie van de laatste kwartaalcijfers van Lufthansa hebben de Duitse kartelautoriteiten (Bundeskartellamt) goedkeuring gegeven aan de miljardair Klaus-Michael Kühne om zijn belang in Lufthansa te verhogen van 10% naar 15,01%. Daarmee wordt de grootaandeelhouder van expediteur Kuehne + Nagel en rederij Hapag Lloyd de grootste aandeelhouder van de Duitse luchtvaartmaatschappij en kan hij nu met zijn belang ook een zetel in de raad van bestuur van de airline afdwingen.

Volgens de Duitse kartelwaakhond betekent het grotere belang van Kühne en het feit dat Kuehne + Nagel een van de grootste vrachtklanten is van Lufthansa niet dat de concurrentie nadelen zal ondervinden van de aandeleninkoop. ‘Zelfs als er als gevolg van het grotere belang in Lufthansa in de toekomst minder vrije ruimte beschikbaar is voor andere ladingaanbieders zijn er nog voldoende alternatieven voorhanden in de markt’, aldus het Bundeskartellamt.

Alternatieven

De dienst verwacht stelt verder dat het tekort aan capaciteit een mindere rol speelt in de luchtvrachtmarkt dan bijvoorbeeld in de passagiersmarkt. Tevens verwacht het dat de mondiale vrachtruimte door onder meer de komst van meer vrachtvliegtuigen en het herstel van de belly-markt de komende tijd verder zal stijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement