Normaliter is de vraag naar luchtvracht een goede barometer voor wat er gaat gebeuren met de economie. Dat er minder ruimte wordt ingekocht is een teken dat inkopers een lagere afzet verwachten. Een andere factor die wellicht ook meespeelt in de snelle daling is dat veel verladers, die tijdelijk de containervaart de rug hadden toegekeerd voor de meer betrouwbare en snelle luchtvracht, weer de overstap naar de lijnvaart hebben gemaakt.

Lagere beladingsgraad

Volgens Clive Data Services laten de eigen vervoersstatistieken zien dat eigenlijk het luchtvrachtaanbod al sinds maart van dit jaar op z’n retour is, maar dat dit in de maand juli met een afname van 9% vergeleken met de dezelfde periode in 2021 plotseling wel erg hard gaat.

De beladingsgraad op de beschikbare vrachtcapaciteit nam daarbij een duik van 8 procentpunt naar 58%. Dat laatste is onder meer te verklaren door de extra capaciteit (belly-ruimte) die er door het herstel van de passagiersmarkt bij is gekomen in de luchtvrachtmarkt.

Prijsdaling EU- VS

De onderzoekers wijzen er verder op dat de lagere volumes nog geen directe gevolgen hebben voor het gemiddelde prijspeil in de mondiale luchtvrachtmarkt. Dat steeg in de maand juli zelfs met 11% vergeleken met een jaar geleden. Wel zien de analisten dat het prijspeil op de vrachtroutes tussen Europa en Noord-Amerika inmiddels al onder het niveau van een jaar geleden is gezakt; een teken aan de wand.

Daarnaast wordt de ‘prijskloof’ met het pre-coronajaar 2019 steeds kleiner.  Vergeleken met die periode liggen de mondiale vrachtprijzen nu gemiddeld nog steeds zo’n 120% hoger, maar in januari van dit jaar was dat verschil nog 156%, aldus Clive.

Verstoringen

Onderzoeker Niall van de Wouw van Clive Data Services wijst er in een toelichting verder op dat de luchtvrachtmarkt ook steeds meer last ondervindt van verstoringen in de logistieke keten door de oorlog in de Oekraine, inflatie en de congestie op grote luchthavens als gevolg van ‘het significante tekort aan grondpersoneel’.

Daarnaast zetten airlines steeds meer hun vrachtvliegtuigen in op markten waar de prijzen het hoogst zijn. Dat betekent dat er nu freighters van de Trans-atlantische routes, waar de tarieven zijn gedaald vergeleken met vorig jaar, naar de meer lucratieve routes tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika verhuizen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement