Dat blijkt uit de presentatie vrijdag van de halfjaarcijfers van de luchthavengroep. Schiphol profiteerde de afgelopen zes maanden na twee moeilijke coronajaren van sterk gestegen reizigersaantallen van 324% naar 27,3 miljoen passagiers. De omzet verdrievoudigde bijna naar 665 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Daarbij stegen de inkomsten mede door waardestijgingen op vastgoed en door een omstreden verhoging van de havengelden (9%) vanaf april van dit jaar.

Minder vrachtvluchten

Aan de vrachtkant zag de luchthaven het vrachtvervoer verder afnemen. Over de eerste zeven maanden van dit jaar daalde het volume met ruim 13% naar iets meer dan 840.000 ton vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Voor de maand juli lag de afname met 120.000 ton op 8%, blijkt uit de laatste vervoerscijfers van de luchthavengroep.

De vrachtcijfers van Schiphol werden onder meer negatief beïnvloed door het wegvallen van de Russische vrachtmaatschappij AirBridgeCargo begin van dit jaar door de Europese sancties. Ook sectorbreed was er sprake van een afname van het aantal vrachtvluchten door het wegvallen van zogeheten ‘cargo-only’-passagiersvluchten. Zo daalde in totaal het aantal vrachtvluchten op Schiphol over de eerste zeven maanden van dit jaar met bijna een kwart (23,4%) naar ruim 11.000 vliegbewegingen.

Krimpbesluit

Schiphol verwacht voor de tweede helft van dit jaar een verder herstel van het passagiersvervoer. De luchthaven vreest wel voor de plannen van het kabinet om het aantal vluchten vanaf eind volgend jaar te reduceren van een half miljoen vluchten naar 440.000 vluchten per jaar. Dat brengt voor de komende jaren de nodige onzekerheid met zich mee, aldus de luchthaven. Vooral omdat het kabinet eerst in 2024 een besluit neemt over de mogelijke opening van Lelystad Airport.

De directie wijst er verder op dat kredietbeoordelaar S&P de rating van de Schiphol Group in juli heeft verlaagd naar ‘A-/A-2’, met een stabiel perspectief. ‘Volgens S&P kan het voornemen van de Nederlandse regering om het aantal vliegbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol terug te brengen van 500.000 naar 440.000 per jaar een belemmering vormen voor de groeivooruitzichten van de luchthaven en haar concurrentiepositie als hub vanaf 2023.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement