Vorige week werd de naam van de nieuwe airline, FarCargo, bekend gemaakt, waarbij Far niet alleen staat voor de Faeröereilanden, maar ook voor ‘ver weg’, want de initiatiefnemers willen de verse vis vooral intercontinentaal slijten.

Als het een beetje meezit, wordt eind dit jaar de eerste vrachtvlucht uitgevoerd. De eerste vrachtbestemming wordt daarbij het verre New York, waarmee de prille vracht­airline dan direct historie schrijft, want nog nooit is er vanaf de eilandengroep een intercontinentale vlucht uitgevoerd.

Het plan voor een eigen vrachtmaatschappij komt uit de koker van de grootste zalmkweker van het land, Bakkafrost, dat ook mondiaal, met de achtste plek op de wereldranglijst, zijn mannetje staat in de wereld van de zalmkwekerijen.

Oude B757-200F

Medio vorig jaar werd de vrachtairline al ingeschreven in de lokale Kamer van Koophandel, maar daarna ging het een tijdlang minder voortvarend. Volgens de directie is er veel tijd gaan zitten in het verkrijgen van de noodzakelijke vergunningen, leases en het zoeken van personeel, vooral piloten. Daarbij werd uiteindelijk de hulp ingeroepen van de Zweedse airline West Atlantic.

Ook het vinden van een geschikt vrachtvliegtuig was geen sinecure, in een tijd waarin er amper nog freighters beschikbaar zijn. Toch viste de airline niet achter het net en werd onlangs een oude B757-200F (capaciteit 35 ton) op de kop getikt, die over twee tot drie maanden in de kleuren van FarCargo de eerste vrachtvluchten moet gaan verzorgen.

Behalve op de VS wil FarCargo ook vliegen naar Israël. Exportaanbod is er genoeg, aldus Bakkafrost, dat recent Scottish Salmon Company, de tweede zalmkweker van Schotland, heeft overgenomen. Wel zijn de retourvluchten een dingetje. Wie die gaat vullen, is nog onduidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement