Lufthansa heeft de acties al veroordeeld en eist dat de bonden weer terugkeren aan de onderhandelingstafel, maar bestuurder Marcel Gröls van VC laat weten dat de airline dan eerst met een beter bod moet komen voor de vliegers.

De onderhandelingen liepen eerder vast over een nieuwe cao. VC eist daarbij voor de 5.000 piloten binnen Lufthansa een salarisverhoging van 5,5% dit boekjaar en een automatische inflatiecorrectie vanaf 2023. Volgens Lufthansa zullen de loonkosten van de piloten door die eisen met zo’n 40% stijgen binnen de komende twee jaar en dat is voor de luchtvaartmaatschappij, die net aan het herstellen is van de coronacrisis, financieel niet te behappen. Volgens de airline ligt er verder al een ‘goed en afgewogen’ bod op tafel voor de piloten.

Nieuwe goedkope airline

Op de achtergrond van het huidige cao-conlict speelt tevens de vete tussen de vakbond en de directie van Lufthansa over plannen om een nieuwe luchtvaartmaatschappij op te zitten voor vluchten binnen Europa met een veel goedkopere cao. Die zou grote delen van de Europese vluchten, waaronder ook de intra-Europese vrachtvluchten van Lufthansa Cargo, overnemen van de Lufthansa. VC is mordicus tegen die plannen en eist garanties dat alle vluchten met de 325 vliegtuigen van Lufthansa en Lufthansa Cargo onder de huidige piloten-cao van de luchtvaartmaatschappij blijven worden uitgevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement