Gelijktijdig wil de directie niets weten van vliegrestricties in de nacht, die de Waalse regering de luchthaven heeft opgelegd. Het gaat daarbij om een jaarlijks geluidslimiet voor de nachtvluchten. Verder dient de Belgische luchthaven, dat vorig jaar 1,4 miljoen ton aan vracht heeft afgehandeld, vanaf 2024 de lawaaioverlast met jaarlijks 5% te reduceren, stelt de regionale overheid.

Grote streep

Luik Airport schrijft in het bezwaarschrift dat de opgelegde restricties in de nieuwe luchthavenvergunning tot 2040 een grote streep zetten door het businessplan, waarin een jaarlijkse groei naar bijna 70.000 vluchten is voorzien. Verder is de luchthaven bij zijn plannen uitgegaan van geen beperkingen voor de nachtvluchten. Die zijn onder meer noodzakelijk voor de expresvluchten.

Volgens de luchthaven betekenen de beperkingen verder ook dat de luchthaven de komende jaren ‘zijn bestaande activiteiten drastisch en snel moet verminderen’ en dat dit gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid en de bedrijfsvoering. Luik Airport verwacht een definitief besluit van de Waalse overheid aan het eind van dit jaar of het begin van 2023.

Overigens zijn ook de omliggende gemeentes van Luik Airport van plan een bezwaar in te dienen. Zij vinden de geluidsbeperkingen en limieten niet ver genoeg gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement