Dat laten financiële partijen op de beurs van Frankfurt woensdag weten tegenover Duitse zakenblad Handelsblatt. Zij bevestigen tevens dat de Kühne-holding na gesprekken met topman Carsten Spohr en voorzitter van de raad van toezicht Karl-Ludwig Kley ook een zetel in de raad van commissarissen krijgt toegewezen volgend jaar. Hoe groot het belang is dat is Kühne verder heeft verworven in de grote luchtvaartmaatschappij is niet duidelijk gemaakt. Wel blijft hij onder de grens van 25%, waardoor hij Kühne niet automatisch een blokkerende minderheid (Sperrminorität) krijgt in de airline.

Boekwinst

De Duitse overheid laat in een toelichting op de verkoop weten dat het resterend staatsbelang in totaal 1,07 miljard euro heeft opgeleverd. Daarop werd een boekwinst van 760 miljoen euro gemaakt, heet het verder. Het belang was namens Duitsland in handen van het nationale stabilisatiefonds WSF. Internationale beleggers hebben het aandelenpakket van bijna 10% overgenomen, aldus het staatsfonds. Daarbij werd dinsdag al een aandelenpakket van 6,2% verkocht en woensdag de overige aandelen.

Klaus-Michael Kühne is met zijn meerderheidsbelang in de expediteur Kuehne + Nagel en zijn aandelen (30%) in rederij Hapag Lloyd een van de de rijkste mannen van Duitsland. Hij heeft eerder dit jaar zijn belang in de Duitse luchtvaartmaatschappij geleidelijk uitgebouwd van 5% naar 15,01%. Hij liet eerder deze maand al weten zijn belang in Lufthansa verder te willen uitbouwen.

Over de beweegredenen achter deze opkoop wordt in de Duitse media druk gespeculeerd. Zo zou Kühne met het grote belang in de airline willen voorkomen dat grote buitenlandse partijen, waaronder rederijen, in de toekomst een positie gaan verwerven in de luchtvaartmaatschappij, dat beschikt over een grote vrachtdivisie. Andere experts zetten vraagtekens bij defensieve motieven van de ondernemer en geloven eerder dat Kühne via zijn Lufthansa-belang een nauwere samenwerking wil afdwingen tussen de airline en K+N en Hapag Lloyd.

Coronapandemie

Met de verkoop heeft de Duitse staat zich volledig teruggetrokken uit de luchtvaartmaatschappij. De verwerving van de aandelen was onderdeel van steunpakket dat Lufthansa kreeg tijdens de coronapandemie toen er nauwelijks vliegverkeer mogelijk was. In totaal schoot Duitsland te hulp met 9 miljard euro. De overheid heeft eerder aangegeven voor 2023 van de aandelen af te willen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement