Precies 65% van de 721.746 ton aan aan luchtvracht over de eerste zes maanden van dit jaar verliet of arriveerde aan boord van freighters, laten de Schiphol-statistieken zien. Het resterende deel (35%) werd aan boord van passagiersvliegtuigen (belly-vracht) vervoerd. Voor de coronapandemie lagen die verhoudingen op 55% freighter en 45% belly-vracht. Een teken dat de vrachtoverslag op de luchthaven nog sterk afhankelijk is van voldoende vrachtvluchten.

AirBridgeCargo

In totaal daalde het vrachtvolume over de eerste zes maanden met meer dan 13%. Daarbij werd het grootste verlies (-17,5%) bij de import geleden. Dat goed was voor 364.378 ton in het eerste halfjaar. De exportstromen (357.369 ton) lieten een daling zien van bijna 10% zien. Het forse verlies aan vrachtvolume wordt door de luchthaven hoofdzakelijk toegeschreven aan het verdwijnen van het Russische AirBridgeCargo door de EU-sancties tegen Rusland.

De belangrijkste vrachtbestemmingen vanaf Schiphol bleven Shanghai, Dubai en Chicago.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement