Dat stelt hij in een interview met Luchtvaartnieuws Magazine. Volgens Benschop komt Schiphol bij een gereduceerd aantal van 440.000 vluchten per jaar weer in een situatie van schaarste terecht en dat baart hem vooral ‘zorgen’ voor de vrachtsector. ‘Toen we niet meer konden uitbreiden in 2017, 2018 en 2019 omdat we aan het plafond van 500.000 zaten, zag je meteen een negatief effect op de full freighters, die het altijd moeilijker hebben gehad om start- en landingsrechten op te bouwen en slots te krijgen.’

‘Onmisbaar’

Met een verlies van 60.000 vluchten per jaar zal die situatie alleen maar ‘erger worden’ voor de vrachtsector, aldus Benschop. ‘Ja, veel goederen gaan via de belly van passagierstoestellen, maar ook full freighters zijn onmisbaar en houden de operatie als zodanig mede in stand’, voegt hij eraan toe.

Vrachtvluchten zijn doorgaans goed voor zo’n 3% van het totaal aantal vliegbewegingen op Schiphol en leveren rond de 20% van de toegevoegde waarde van de luchthaven. Indien dat al lage percentage verder daalt, dreigen veel expediteurs en airlines in de sector hun heil elders te gaan zoeken. Daarom wil vrachtkoepel ACN dat als er een krimp op Schiphol komt aan vliegbewegingen de vrachtsector daar middels een vrachtpool met een gegarandeerd aantal vluchten van gevrijwaard wordt.

Onzeker

Benschop twijfelt overigens wel of het kabinet er in slaagt de krimp naar 440.000 voor het winterseizoen van 2023 juridisch te regelen. Zo moet Den Haag In Brussel ‘in het kader van een gebalanceerde aanpak’ aantonen dat het niet anders kan dan krimpen. ‘Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Op deze manier is het nog nooit ergens anders gedaan. De termijn van 1 november 2023 is erg kort en daar heb ik minister Harbers ook op gewezen. Zo moet er in Nederland ook weer een aanpassing van de MER komen.’

Dat maakt het volgens de scheidend topman allemaal onzeker of het kabinet het aantal vluchten in het najaar van volgend wel kan reduceren.

Hoe ziet de toekomst van de Nederlandse luchtvracht eruit? Kom op 13 oktober naar de Air Freight Conference in Den Haag: airfreightconference.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement