Ofschoon de luchtvrachtprijzen sinds maart van dit jaar terrein hebben verloren, liggen die nog steeds op een hoog niveau vergeleken met het pre-coronajaar 2019, stelt het bedrijf. Op het hoogste punt lagen de luchtvrachttarieven 156% boven dat van januari 2019. Dat percentage is nu gezakt naar 113% boven het prijspeil, drie jaar geleden. Dat is nog steeds een riant verschil en deels gedreven door het feit dat de belly-capaciteit nog niet op alle markten is hersteld, aldus Xeneta.
Stabiel
Het andere positieve nieuws voor de airlines is volgens de analist dat de afname van de vrachttarieven langzaam stokt. Op de grote vrachtroutes tussen Europa en Noord-Amerika is er zelfs sprake van een stabilisatie van de prijzen de laatste tijd, blijkt uit de luchtvrachtmonitior van Xeneta.
Amazon Air heeft onder druk van het tegenvallende aanbod in de markt sinds maart van dit jaar de expansie van zijn luchtvrachtnetwerk afgebouwd. De groei is teruggeschroefd van 14,3% in maart naar net onder de 4% in augustus. FedEx gaat intussen vrachtvliegtuigen aan de grond houden en vluchten schrappen, maar het is nog onduidelijk hoeveel capaciteit de koerier uiteindelijk uit de markt neemt.
DHL heeft intussen nog geen plannen om capaciteit te schrappen, maar zegt wel dat de vraag langzaam zwakker wordt. UPS zegt intussen niets te merken van een afnemend vrachtaanbod en heeft onlangs acht B767 in ontvangst genomen. De vrachtvloot van de Amerikaanse pakketvervoerder telt nu 108 vliegtuigen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?