Dat heeft topman Jan van Anrooy van Dnata in Nederland op Airfreight Congres van Nieuwsblad Transport bekendgemaakt. Volgens Van Anrooy haalt het kabinet met het recente besluit de businesscase onderuit voor de miljoeneninvestering en zijn de gevolgen van de geplande krimp ‘desastreus’ voor de grote vrachtafhandelaar. Van Anrooy: ‘Dan zitten we straks met een halflege loods en een negatief resultaat.’

Wrang gevoel

Het hoofdkantoor in Dubai van Dnata heeft recent al een drietal boze brieven naar onder meer minister Mark Harbers (Infrastructuur) verstuurd voor nadere uitleg, zegt hij. ‘Het is natuurlijk vreemd dat dezelfde minister in april van dit jaar op bezoek in Dubai nog zijn waardering heeft uitgesproken over onze forse investering op Schiphol en dan een paar maanden later de reductie van het aantal vluchten aankondigt. Hoe valt dat te rijmen? Daar heeft Dnata wel een wrang gevoel aan overgehouden.’

De Dnata-topman wijst er verder op dat de investeringsdeal tussen Schiphol en Dnata was gesloten op basis van de politieke toezegging dat de luchthaven kon doorgroeien naar 540.000 vliegbewegingen per jaar. ‘Wat ons betreft gaat de reductie dan ook niet over 60.000 vluchten maar over 100.000, dus veel meer’, stelt hij.

Vervolgstappen afwachten

Van Anrooy wil nog niet aangegeven wat Dnata precies onder ‘heroverwegen’ verstaat. ‘Het is niet anders dan dat wij dan onze aanwezigheid op Schiphol moeten heroverwegen. Stoppen we er dan mee? We zijn nu bijna klaar met de huls van de nieuwe loods en de komende 15 maanden gaan we het staal inbouwen. We gaan nu allereerst de vervolgstappen van het kabinet en Schiphol afwachten. De rest is voor de onderhandelingstafel.’

Als het aan de vrachtafhandelaar ligt moet er vooral snel duidelijkheid komen over de positie van de vrachtvluchten. Die dreigen nu onevenredig hard te worden geraakt door het krimpbesluit van de overheid, zegt hij. Daarbij acht hij een splitsing van de vracht-en passagiersslots op Schiphol middels een vrachtpool belangrijk. Dat dit juridisch volgens minister Harbers niet zou kunnen, is daarbij niet zo belangrijk, vindt Van Anrooy. ‘Alles is mogelijk aan de bron en dan is er geen sprake meer van een mogelijk discriminatie-effect. We moeten werk maken van het scheiden van die twee bedrijfstakken. Dan zijn we voor eens en altijd af van die discussie rond slots.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement