Met de initiële order is – als uitgegaan wordt van de cataloguswaarde – een bedrag van ruim 4 miljard euro gemoeid, ofschoon doorgaans door de grote airlines fikse kortingen worden bedongen. Indien ook de optie wordt verzilverd, is er sprake van een investering van ruim 6,4 miljard euro door de vrachtmaatschappij uit het Groothertogdom..

Cargolux had al in de zomer van dit jaar op de Britse Farnborough Air Show aangeven te kiezen voor de nieuwe B777-8F van Boeing als de ‘preferred solution’, maar had nog geen aantallen genoemd. Het besluit was een grote klap voor de Europese vliegtuigbouwer Airbus, dat met de eveneens nieuwe A350F, hoopte op een mega-order van Cargolux. Ook Qatar Airways en Lufthansa Cargo hebben gekozen voor de B777’s.

KLM Cargo

KLM Cargo zou voor de vervanging van de oude vloot van B747-400F’s ook de voorkeur hebben gegeven aan de B777-8F, maar ondanks eerdere toezeggingen deze zomer dat een definitieve order binnenkort bekend zou worden gemaakt, heeft moederholding Air France-KLM nog geen besluit genomen over de vlootvervanging bij KLM Cargo.

Voor zusterbedrijf Air France Cargo heeft het moederbedrijf intussen wel een order geplaatst bij Airbus voor vier A350F’s met een optie op nog eens vier stuks. De nieuwe vrachtpartner van Air France KLM, CMA CGM, heeft bij Airbus ook A350F’s besteld. De rederij beschikt ook over twee B777F’s, die eventueel volgend jaar bij KLM Cargo op Schiphol zullen worden gestationeerd.

Marktvraag

De nieuwe B777-8F’s van Cargolux moeten de 16 B747-400F’s, die inmiddels op leeftijd komen. vervangen. In totaal beschikt Cargolux over zo’n dertig vrachtjumbo’s. De rest (14 stuks) bestaat uit de moderne B747-8F’s, die zeker tot 2040 kunnen doorvliegen. De Luxemburgse vrachtmaatschappij had graag meer B747-8F’s willen bestellen, maar Boeing staakt dit jaar de productie van de laatste generatie vrachtjumbo’s vanwege de magere marktvraag.

De B777-8F, waarvan de eerste exemplaren waarschijnlijk vanaf 2026 aan Cargolux zullen worden geleverd, heeft met 118 ton bijna een vergelijkbare beladingsgraad als de B747-400F (120 ton) tegen een 30% lager brandstofverbruik en co2-emissies. De operationele kosten van de nieuwe generatie B777 liggen per vervoerde ton lading verder een kwart lager dan bij de oude vrachtjumbo.

De grote handicap van de B777-8F is het ontbreken van de klassieke neusdeur voor het laden en lossen van extra grote vrachtzendingen. Daarom speelt Cargolux met het idee om enkele B747-400F’s te moderniseren, zodat de vrachtmaatschappij voor dat speciaal vervoer in de markt blijft.

Qatar Cargo

Boeing heeft al vijftig bestellingen voor de B777-8F binnen. Daarbij is Qatar Airways met 34 stuks de grootste afnemer.. De vrachtcarrier uit het Golfregio heeft ook nog eens een optie op een verdere 16 B777-8F’s genomen. De waarde van de totale deal zou op zo’n 20 miljard euro liggen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement