De vrachtomzet van het Frans-Nederlandse luchtvaartgroep kromp intussen licht naar 2,6 miljard (-3,5%), terwijl het tonnage met 12% afnam naar 695.000 ton. Dat de inkomsten niet mee daalden met het afgenomen vrachtvolume, schrijft de directie van de Franse houdstermaatschappij toe aan het hoge prijspeil in de markt, dat qua winstmarge nog steeds ruim 60% boven dat van 2019 ligt, het laatste jaar voor de coronacrisis.

Bellyruimte

De cijfers van de luchtvaartgroep laten verder zien dat AF KLM Cargo grote moeite had de extra vrachtruimte op het groeiend aantal passagiersvliegtuigen (belly-capaciteit) gevuld te krijgen. Tegenover een groei van de vrachtcapaciteit met bijna 18% over de eerste negen maanden staat een afname van de beladingsgraad met maar liefst 20,3 procentpunten naar 51,1 %.

Daarbij zag KLM Cargo de benuttingsgraad op de beschikbare vrachtruimte met 23,7 procentpunten dalen naar 58,1% (2021: 81,7%). Partner Air France Cargo deed het ook slecht met een beladingsgraad van 47,5%, maar dat was vergeleken met dezelfde periode in 2021 een stuk minder (-15,7 procentpunt) dan bij KLM Cargo. Over het derde kwartaal nam de beladingsgraad voor de twee vrachtbedrijven verder af. Air France kwam daar amper boven de 40% (41,2%), terwijl de KLM met 53% (2021: 72.5%) een stuk beter scoorde.

Meer vervoer Air France

De grote discrepantie tussen de twee airlines binnen de groep tekende zich ook af bij de onderliggende cijfers bij de vrachtcapaciteit (in beschikbare tonkilometers). Daarbij zag KLM Cargo de beschikbare vrachtruime over de eerste negen maanden door de rentree van meer passagiersvliegtuigen met slechts 3,4% toenemen, terwijl de vrachtcapaciteit van Air France met ruim 32% steeg.

Dat zorgt ervoor dat Air France ondanks een kleinere vloot aan vrachtvliegtuigen nu goed is voor ruim 56% van de beschikbare vrachtcapaciteit binnen AF KLM Cargo. Qua vrachtvervoer in tonkilometers, gerekend over de eerste negen maanden van dit jaar, voert Air France nu ook de boventoon met 51,3% van het totale vervoer binnen de groep.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement