Producten die van elders werden ingevlogen, zijn volgens een woordvoerster bijvoorbeeld peulvruchten, sperziebonen en aspergetips. Deze zullen straks nog wel bij Lidl beschikbaar zijn, maar worden dan bijvoorbeeld per boot naar Nederland getransporteerd. Momenteel wordt nog gekeken naar andere manieren van transport. Lidl bevestigt dat pas vanaf maart 2023 het transport per vliegtuig daadwerkelijk stopt, omdat er nu nog contracten met vervoerders lopen.

De zegsvrouw van Lidl benadrukt dat klanten nauwelijks iets van de verandering zullen merken. Bij Lidl komen, afhankelijk van het seizoen, bijna alle producten van de groente- en fruit afdeling van Nederlandse bodem, zo legt het concern uit. De keten heeft in Nederland zo’n 440 filialen.

Impact

Ook in Oostenrijk en Zweden is Lidl voornemens ‘dit jaar’ te stoppen met invliegen van voedsel vanwege de impact van luchtvracht op het klimaat en vanwege het aandeel van het fruit dat na transport niet meer verkocht kon worden. ‘In combinatie met transportemissies is dit bepalend geweest voor de beslissing van Lidl Zweden’, laat het concern weten. In Zweden werden alleen de honingmango’s  nog per vliegtuig vervoerd, andere producten kwamen al per spoor of water.

De persvoorlichting geeft geen antwoord op de vraag of in andere landen waar de keten is gevestigd nog wel steeds groente en fruit wordt ingevlogen.

Lidl gaat er prat op de ‘duurzaamste supermarkt van Nederland’ te zijn. In juli 2021 werd een CO2- en energieneutrale winkellocatie geopend in Almere. Energie voor het filiaal wordt opgewekt met zo’n 1500 zonnepanelen. In Almere staat ook het duurzaamste distributiecentrum van Lidl, en pand van 54.000 vierkante meter met 7.000 panelen op het dak.

Lidl is in Nederland een discountsupermarkt. Samen met Aldi heeft het concern een marktaandeel van 16,3%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement