Dat is een veeg teken dat de wereldhandel zich opmaakt voor een slecht winterseizoen. Eerder, eerder in september, constateerde Clive Data Services, een reductie in de volume. Toen ging het om 5%. Voor de komende voorziet de analist ook ‘weinig druk op de capaciteit’ en dus geen hogere prijzen.

Vergeleken met oktobermaand van het pre coronajaar 2019 laten de laatste vervoerscijfers (gemeten in chargeable weight) ook een afnemende vraag (-3%) zien, stelt de consultant. Die reductie zorgt er ook voor dat de airlines de extra beschikbare belly-ruimte op de herstellende passagiersmarkt nauwelijks gevuld krijgen. Daardoor verloor de mondiale luchtvrachtcapaciteit met een beladingsgraad van 61% in oktober zo’n 7 procentpunten vergeleken met een jaar geleden en 1 procentpunt afgezet tegen oktober 2019.

Tarieven onder druk

De mindere vraag en extra belly-capaciteit zet ook de tarieven op de dagmarkt verder onder druk, laat de analist weten. Zo daalde het gemiddelde kilotarief in oktober op de spotmarkt vanuit Europa naar Noord-Amerika met 27% naar 3,11 dollar, terwijl de kiloprijzen vanuit Azië naar Europa met 5,09 dollar een kwart moesten inleveren.

Een troost voor de airlines is wel dat de vrachtprijzen niet zo scherp dalen als in de containervaart, aldus Clive Data. Daar zijn sinds dit jaar de dagprijzen met 60 tot 70% zijn gedaald’, schrijft de analist

Ook voor de komende twaalf maanden heeft de analist weinig goed nieuws voor de airlines en spreekt het van ‘verdere onzekerheden’. Gelijktijdig kunnen de luchtvrachtvervoerders niet langer profiteren van de chaos die er de afgelopen twee jaar was in de containervaart, zegt Clive. Toen stapten veel verladers over naar luchtvracht, maar nu keren de meesten weer terug naar de rederijen nu de tarieven dalen en de serviceniveaus in de lijnvaart zijn verbeterd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement