Atlas Air schrijft de lagere winstcijfers toe aan onder meer hogere loonkosten voor de vrachtpiloten, corona-restricties en de effecten van de orkaan Ian die recent Florida en het zuiden van de VS teisterde. Door de laatste twee factoren daalde het aantal vlieguren (blokuren) met 12,3% naar 80.000, was er sprake van een lagere benuttingsgraad van de vloot en zaten veel piloten door de quarantainemaatregelen vast in hotels, wat de operationele kosten opdreef en de vliegdienst inflexibel maakte, aldus Atlas Air.

De omzet zat nog wel in de lift (+10.7% naar 1,1 miljard euro) door onder meer gestegen tarieven, meer lange termijn contracten en extra transport voor de Amerikaanse luchtmacht, maar dat was voor het gereduceerde resultaat onder de streep een magere troost.

Geen effect op overname

De mindere financiële cijfers hebben volgens de directie geen gevolgen voor de overname van Atlas Air door een groep Amerikaanse beleggers rond investeerder Apollo Management, aldus de directie. Zij brachten eerder dit jaar een bod van 3,3 miljard euro uit op de vrachtmaatschappij. Volgens de directie zal de acquisitie in het vierde kwartaal van dit jaar of begin volgend jaar worden afgerond, ondanks het feit dat een klein aantal aandeelhouders via een rechtszaak de verkoop willen blokkeren. Zij willen zo een hoger overnamebod afdwingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement