Dat blijkt uit de presentatie van commercieel manager Sander Schuringa van luchtvaartconsultant Accenture’s Seabury Cargo op het recente Air Cargo Forum van luchtvrachtorganisatie TIACA. Volgens de analist hebben de containerrederijen hun luchtvrachtcapaciteit sinds het begin van dit jaar weliswaar verdubbeld, maar dat staat eigenlijk in geen verhouding tot de expansie van de integrators zoals UPS, FedEx en DHL, die dit jaar hun intercontinentale freighterruimte vergeleken met die van de rederijen hebben vervijfvoudigd.

Schuringa wijst er ook op dat de coronacrisis nog diepe sporen achterlaat in de mondiale luchtvrachtmarkt. Zo wordt nu 63% van de mondiale intercontinentale capaciteit geleverd door vrachtvliegtuigen tegen 50% in 2019. Een teken dat de luchtvaartmaatschappijen met belly-ruimte op de passagiersvloot, drie jaar geleden goed voor ook 50% van de beschikbare vrachtcapaciteit, hun oude marktaandeel nog steeds niet terug hebben weten te veroveren.

Verlies belly-ruimte

Een nadere analyse van de onderliggende cijfers door de Seabury-manager laat verder zien dat de traditionele luchtvrachtmaatschappijen over 9% meer freightercapaciteit beschikken vergeleken met het pre-coronajaar 2019, terwijl de eerder genoemde integrators hun freightercapaciteit met bijna 30% wisten uit te bouwen in hetzelfde tijdsbestek.

Bellyruimte op passagiersvliegtuigen leverde daarentegen 29% in vergeleken met drie jaar geleden, aldus Schuringa. De totale luchtvrachtmarkt mist intussen nog steeds zo’n 6% aan beschikbare vrachtcapaciteit vergeleken met de periode van voor de coronacrisis, terwijl het vrachtvolume sinds 2019 met 5% is gestegen, zegt hij.

Minder marktvraag

Actuele vervoerscijfers over de maand oktober geeft Schuringa niet, maar hij wijst er wel op dat er sinds augustus van dit jaar er een duidelijk mindere vraag (-5%) is waar te nemen in de luchtvrachtmarkt met lagere opbrengsten als gevolg. Zo nam het vrachtvolume vanuit Azië naar Noord Amerika met 15% af in die maand, terwijl de krimp vanaf het Verre Oosten op grote Europese vrachtbestemmingen op 9% uitkwam.

Dat leidde ertoe dat de beschikbare capaciteit sinds augustus sterker groeit dan het ladingaanbod met als gevolg een lagere bezettingsgraad en een lager prijspeil, aldus de Seabury-manager. De enige markt die nog volumegroei liet zien in augustus was de trans-Atlantische markt met een toename van 10% vanaf Europa en 3% vanaf de VS naar Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement