Dat blijkt uit een bericht van de doorgaans goed geïnformeerde Zwitserse website ch-aviation.com.
Twee van de drie A330-200F’s (capaciteit 60 ton) staan momenteel op de luchthavens van het Franse Nîmes en Brussel geparkeerd. Het zou daarbij de bedoeling zijn dat een van die A330’s vanaf eind van deze maand voor Emirates SkyCargo gaat vliegen. Een derde Airbus van CMA CGM Air Cargo vliegt momenteel voor de Duitse koerier DHL Express tussen Brussels Airport en de Amerikaanse luchthaven van Cincinnati. Die vluchten worden uitgevoerd door DHL-dochter EAT, aldus de website.
Het is niet duidelijk waarom de Franse rederij, die vorig jaar een eigen vrachtmaatschappij opzette om een in de luchtvracht een rol van betekenis te gaan spelen, de A330F’s niet zelf gebruikt.
Air France KLM Cargo
CMA CGM Air Cargo, dat zelf eerst sinds 1 juni van dit jaar beschikt over een vliegvergunning, schakelde voor het uitvoeren van de vrachtvluchten met de A330F’s sinds vorig jaar Air Belgium in. Deze Belgische airline, voor 49% in handen van de Chinese Hongyuan Group, verkeert blijkens de laatste berichten in de Belgische media in financiële nood en is op zoek naar een nieuwe kapitaalinjectie.
CMA CGM Air Cargo beschikt ook nog over twee B777-200’F’s, die vanaf Parijs Charles de Gaulle vrachtvluchten uitvoeren op Hong Kong. Nog twee B777-200F’s zullen nog worden afgeleverd door Boeing. Verder ontving de airline deze maand een vierde A330-200F. De Franse rederij heeft tevens bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus een order geplaatst voor vier nieuwe A350F’s, die eerst vanaf 2027 zullen worden geleverd. CMA CGM heeft deze zomer ook met Air France-KLM Cargo een principe-akkoord gesloten voor een nauwe samenwerking, maar details van de deal zijn nog niet bekendgemaakt. In het kader van die samenwerking zou CMA CGM Air Cargo ook vrachtvliegtuigen op Schiphol stationeren.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?