Senator gaat dan Maersk Air Cargo heten en krijgt daarbij dezelfde naam als de vracht-airline van de Deense rederij.

De Duitse expediteur werd vorig jaar door Maersk overgenomen voor 644 miljoen euro. Het Duitse expeditiebedrijf legt zich vooral toe op het charteren van vrachtvliegtuigen voor grote verladers en paste derhalve in de strategie van Maersk om ook in de luchtvrachtsector een grote rol te spelen met eigen en ingehuurde capaciteit om zo ‘geïntegreerde logistiek’ aan te bieden voor haar grote verladers.

De rederij kocht voor diezelfde ambitie vorig jaar de Amerikaanse luchtvrachtagent Pilot Freight Services, voor 1,7 miljard euro.  Maersk wil met deze acquisities twee derde van de vrachtcapaciteit invullen. De rest komt van eigen vrachtvliegtuigen, waaronder B777F’s.

Contractlogistiek

Het ‘one-stop- shop-concept’ betekent ook dat Maersk momenteel in rap tempo eigen distributieloodsen laat bouwen, vooral in Duitsland. Het zou daardoor al binnenkort al tot de top 10 in de contractlogistiek behoren, stellen analisten in logistiek vastgoed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement