Vorig jaar stegen de luchtvrachtvolumes in de eerste week van januari met 4% vergeleken met de voorafgaande week, maar dit jaar is er sprake van een nulgroei over de eerste 7 dagen van het nieuwe jaar, schrijft de Nederlandse luchtvrachtanalist WorldACD in de eerste marktmonitor van het jaar. De consultant baseert zich daarbij in de vervoersstatistieken op zo’n 400.000 transacties in de luchtvrachtmarkt per week.

De mondiale luchtvrachtprijzen stegen volgens de consultant over de eerste week nog wel marginaal met 1% vergeleken met de laatste week van 2022. Indien het gemiddelde prijsniveau van vorige week wordt afgezet met dat van een jaar geleden was er sprake van een prijsdaling van zo’n 27% in de luchtvrachtwereld, blijkt verder uit de analyse van WorldACD. Dat laat volgens de analist zien dat het sterke prijsverval, zoals zich dat in de containervaart manifesteerde, in de luchtvracht is uitgebleven.

Chinees Nieuwjaar

Marktpartijen zijn er intussen over eens dat de vroege komst van het Chinees Nieuwjaar (22 januari) niet tot kleine piek in de inkoop van luchtvrachtruimte heeft geleid om zo nog voor het sluiten van de fabriekspoorten snel lading naar Europa en Noord-Amerika te krijgen. Als reden wordt aangegeven dat de magazijnen van de importeurs nog steeds vol zitten, terwijl luchtvrachtanalisten ook aangeven dat de productie in sommige fabrieken in China al op een laag pitje was gezet door de oplaaiende corona-pandemie in het land. Er is dus nauwelijks meer te verschepen.

Dat laat ook de Shanghai-prijsindex van consultant TAC zien. De vrachtprijzen voor uitgaande Chinese lading naar de grote buitenlandse vrachtbestemmingen lieten in een jaar tijd een daling zien van ruim 40%, waarbij er de laatste tijd sprake was van tariefreducties van 10% per week, aldus TAC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement