De sancties van de Europese Unie zorgden daarbij voor de eerste afname van het vrachtvolume in lange tijd. Het aanbod daalde in totaal met 19,3% naar 1,1 miljoen ton. Over 2021 was de luchthaven nog goed voor 1,4 miljoen ton en kwam het voor het eerst in de buurt van de overslagcijfers van de grote luchthavens als Schiphol.

Reorganisatie FedEx

Behalve het verlies van AirBridgeCargo wijst de vrachtluchthaven ook op de reorganisatie van de expresvluchten bij FedEx op de luchthaven als reden voor de dalende cijfers. Ook het herstel van de belly-vracht op passagiersvliegtuigen vorig jaar speelde de luchthaven parten. Dat laatste vervoer wordt hoofdzakelijk op de grote mainports afgewikkeld, terwijl Luik Airport zich hoofdzakelijk richt op de afhandeling van vrachtvliegtuigen.

Zeevracht

Ook de dalende marktvraag door de inflatie en prijsstijgingen in Europa en het inruilen van veel verladers van luchtvracht voor het goedkopere zeevracht hebben het aanbod vorig jaar gedrukt op de luchthaven, aldus de directie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement