Dat stelt luchtvrachtanalist Clive Data Services in zijn eerste maandrapport van het jaar. Ook vergeleken met het laatste niet coronajaar (2019) is er weinig positiefs te melden. Zo deed de markt het destijds met 10% meer aanbod een stuk beter, aldus de analist.
Voor verladers levert dit mindere aanbod wel prijsvoordelen op bij de inkoop van luchtvrachtruimte. Zo nam de kiloprijs op de dagmarkt in januari af met 37% vergeleken met 2022 naar 2,89 dollar en beweegt het gemiddelde luchtvrachttarief zich steeds meer richting het niveau van voor de coronacrisis, stelt Clive Data.
Prijskloof
Een jaar geleden lag die doorsneeprijs nog zo’n 100% boven die van 2019, nu is die kloof bijna gehalveerd en liggen de prijzen nog maar 55% boven het peil van vier jaar geleden.
Behalve het mindere ladingaanbod kelderden de luchtvrachtprijzen ook door het groeiende aanbod aan (belly)-capaciteit door komst van meer passagiersvluchten. Dat liet volgens Clive Data een toename zien van 11% in januari vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Daardoor is de vrachtcapaciteit bijna (-2%) terug op het oude niveau van voor de coronapandemie.
Door deze toename is de beladingsgraad in de markt in de eerste maand van het jaar ook verder gedaald (-7 procentpunt) naar 54%. Die benuttingsgraad lag rond de 70% tijdens de piek in de coronacrisis toen een kwart van de capaciteit (op passagiersvliegtuigen) aan de grond werd gehouden door de lockdowns. Afgezet tegenover januari 2019 (59%) heeft de actuele mondiale beladingsgraad ook fors (-5%) terrein verloren en tekenen zich de contouren af van een overcapaciteit in de markt als de vraag zich niet snel gaat herstellen, aldus Clive Data.
Daar is volgens de analist nog steeds zicht op de komende maanden. Zo gaan binnenkort de fabriekspoorten in China weer open en moeten ook ergens in het tweede kwartaal van dit jaar de voorraden in de magazijnen in Europa en Noord-Amerika weer worden aangevuld.
‘Onwaarschijnlijk’
Daarnaast wijst Clive Data erop dat de luchtvrachtprijzen nog steeds niet terug zijn op het (lage) niveau van 2019. Dat geeft de airlines moed. Het is dan ook ‘onwaarschijnlijk’ dat de tarieven zullen terugkeren totdat lage peil, aldus de consultant, maar voegt er direct aan toe dat het geen harde garanties voor die verwachting kan geven.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?