‘Zolang wij geen duidelijkheid krijgen dat de impact van de geplande uitbreiding op onze mensen en onze omgeving onderzocht werd en beperkt blijft, zullen we elke juridische stap zetten die nodig is’, zegt de minister.
De Waalse regering had einde januari een ‘permis unique’ of omgevingsvergunning voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven van Luik uitgereikt. In de voorafgaande procedures hadden Vlaanderen en diverse Limburgse gemeentebesturen bedenkingen geformuleerd bij de aanpak en bij het gevoerde milieuonderzoek.
Geluidsoverlast
De luchthaven van Luik in Bierset, een deelgemeente van Grâce-Hollogne, ligt op slechts 8 kilometer van de Waals-Vlaamse grens en 20 kilometer van de zuidpunt van de Nederlandse provincie Limburg. Nu al klagen Vlaamse bewoners van de grensstreek op regelmatige basis over geluidshinder en slaapverstoring.
Uit metingen die het Vlaamse overheidsdepartement Omgeving ’s nachts liet uitvoeren in Tongeren en Riemst blijkt dat het geluidsoverlast pieken vertoont tot meer dan 70 decibel. Maar in de nieuwe, Waalse vergunning wordt niet geduid hoe vaak er op dit moment al geluidshinder wordt veroorzaakt op Vlaams grondgebied, door welke types vliegtuigen en via welke vliegroutes. Ze vermeldt ook nergens welke impact de extra luchthavenactiviteiten op Vlaanderen kunnen hebben.
Demir, die zelf als parlementslid verkozen is in de Vlaamse kieskring Limburg, schaart zich met haar beslissing tot rechtszaak achter twaalf gemeenten uit Vlaams- en Nederlands-Limburg, die ook naar de Raad van State trekken tegen de nieuwe vergunning voor de luchthaven van Luik.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?