Het gaat bij de nieuwe dienst om drie vrachtvluchten in de week tussen Parijs Charles de Gaulle en de Chinese industriestad Guangzhou. De luchtvrachtdochter van de Franse rederij, dat ook bijna 10% van de aandelen bezit in de holding Air France KLM, maakt voor de vluchten gebruik van de A330-200F. Dit vrachtvliegtuig, met een capaciteit van amper zestig ton, is een ongebruikelijke verschijning op de intercontinentale route tussen China en Europa. Doorgaans worden voor deze langeafstandsvluchten vrachtvliegtuigen met een minimale laadcapaciteit van 100 ton ingezet.
Deel vloot verhuurd
CMA CGM Air Cargo opende in februari van dit jaar al een vrachtdienst vanaf Parijs naar de luchthaven van Shanghai. Het was tot nu toe de enige vrachtdienst van de Franse vrachtmaatschappij, nadat eerdere vrachtvluchten eind vorig jaar op de VS werden stopgezet.
De nieuwe samenwerkingspartner van AF KLM Cargo bezit een vrachtvloot van twee B777F’s en vier A330-200F’s. Twee derde van die vloot vliegt echter sinds december van het vorig jaar voor andere luchtvaartmaatschappijen, blijkt uit eerdere berichten. Onvoldoende ladingaanbod zou de reden zijn dat de Franse rederij de vliegtuigen tijdelijk heeft verhuurd.
CMA CGM Air Cargo heeft verder nog vier A350F’s in bestelling bij vliegtuigbouwer Airbus.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?