De mondiale luchtvrachtomzet slinkt intussen vergeleken met 2022 met ruim 30% naar 142 miljard dollar. Dat is bijna 7,5 miljard dollar minder dan in de laatste ‘profitability report’ van de luchtvaartorganisatie.
De IATA volgt met de winstwaarschuwing met de nodige vertraging de luchtvrachtanalisten van onder meer Clive Data die al geruime tijd waarschuwen dat het prijzenfeest van de afgelopen drie jaar in de luchtvracht verleden tijd is door de extra vrachtcapaciteit (belly-ruimte) van het herstellende passagiersvervoer en de dalende vraag in de markt. Zo verwacht de IATA voor dit jaar een afname van het luchtvrachtvervoer met 5,5% vergeleken met het pre-corona jaar 2019.
Lage zeevrachttarieven
Een troost blijft dat de inkomsten en winstmarge nog steeds boven het peil liggen dat in 2019 gangbaar was. Zo was er in 2019 sprake van een mondiale vrachtomzet van 100 miljard dollar, terwijl die voor dit jaar nog op zo’n 142 miljard zal liggen. De winstmarge nam intussen de afgelopen drie jaar met zo’n 90% toe. Er is dan nog een lange weg af te leggen om weer op het lage rendementsniveau van 2019 te komen, stelt de IATA.
Behalve de lage vraag naar vrachtruimte en de overcapaciteit heeft de luchtvrachtsector last van de lagere tarieven in de containervaart, waardoor verladers worden weggelokt van de airlines en meer kiezen voor rederijen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?