Efficiënt

Commentaar

De tekst staat er nog steeds, op de website Maasvlakte2.com: de Tweede Maasvlakte zal, bij volledige ingebruikname, zorgen voor 6000 nieuwe banen aan directe werkgelegenheid…

… en ‘een veelvoud hiervan aan indirecte werkgelegenheid’. Die prognose zou de feestelijke opening van de APM-terminal op de tweede Maasvlakte eind deze week extra luister bij kunnen zetten, ware het niet dat er serieuze twijfels bestaan of de werkgelegenheid echt zo sterk zal groeien. Niek Stam (FNV) betitelt de Maasvlakte op dit moment eerder als banensloper dan als banenmotor.

Duidelijk is dat naarmate de activiteiten op het nieuwe haventerrein toenemen, ook de toon waarop partijen in de Rotterdamse haven met elkaar communiceren verhardt – en niet alleen als het gaat om de arbeidsvoorwaarden bij RWG. Het nuchtere feit is dat de nieuwe terminals in hoge mate zijn geautomatiseerd. Als lading verschuift van de bestaande terminals naar de nieuwe, dan zullen zelfs bij een groei in het totaal aantal containers dat de haven van Rotterdam overslaat, minder havenwerkers nodig zijn.

Als het gaat om robotisering staat de haven beslist niet op zichzelf – helaas. Nu rennen nog 400 uitzendkrachten door de magazijnen van onlineretailer Wehkamp in Dedemsvaart om pakketten van verschillende bestelde producten samen te stellen. Zij hebben bij de opening van het nieuwe distributiecentrum geen werk meer. En zoals de nieuwe terminals prat gaan op korte ligtijden voor de schepen, meldt Wehkamp trots dat in dit ‘grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail van de wereld’ veel efficiënter zal worden gewerkt: als een klant straks een bestelling plaatst liggen de artikelen, keurig verpakt, binnen 30 minuten klaar voor verzending. Same day delivery komt daarmee nadrukkelijk in beeld. De vaste medewerkers (195 in totaal) verhuizen weliswaar mee naar Zwolle, maar de uitzendkrachten zullen bij een andere werkgever werk moeten zien te vinden, wat een uitdaging genoemd mag worden in een stad als Dedemsvaart…

Natuurlijk is er reden trots te zijn op een technologisch hoogstandje als een volautomatisch distributiecentrum gerealiseerd wordt. Dit centrum is, zoals directeur Andries van Daalen meldt, ‘om het geautomatiseerde proces heen gebouwd’. En natuurlijk mag er vreugde en opluchting zijn als na jaren van besluitvorming en voorbereiding een nieuwe terminal in bedrijf wordt genomen en is het niet meer dan logisch dat de Koning de opening van extra grandeur voorziet. Bij alle champagne blijft echter de prangende vraag hoe technische innovatie ook kan zorgen voor een groei in werkgelegenheid.

Efficiënt | NT

Efficiënt

Commentaar

De tekst staat er nog steeds, op de website Maasvlakte2.com: de Tweede Maasvlakte zal, bij volledige ingebruikname, zorgen voor 6000 nieuwe banen aan directe werkgelegenheid…

… en ‘een veelvoud hiervan aan indirecte werkgelegenheid’. Die prognose zou de feestelijke opening van de APM-terminal op de tweede Maasvlakte eind deze week extra luister bij kunnen zetten, ware het niet dat er serieuze twijfels bestaan of de werkgelegenheid echt zo sterk zal groeien. Niek Stam (FNV) betitelt de Maasvlakte op dit moment eerder als banensloper dan als banenmotor.

Duidelijk is dat naarmate de activiteiten op het nieuwe haventerrein toenemen, ook de toon waarop partijen in de Rotterdamse haven met elkaar communiceren verhardt – en niet alleen als het gaat om de arbeidsvoorwaarden bij RWG. Het nuchtere feit is dat de nieuwe terminals in hoge mate zijn geautomatiseerd. Als lading verschuift van de bestaande terminals naar de nieuwe, dan zullen zelfs bij een groei in het totaal aantal containers dat de haven van Rotterdam overslaat, minder havenwerkers nodig zijn.

Als het gaat om robotisering staat de haven beslist niet op zichzelf – helaas. Nu rennen nog 400 uitzendkrachten door de magazijnen van onlineretailer Wehkamp in Dedemsvaart om pakketten van verschillende bestelde producten samen te stellen. Zij hebben bij de opening van het nieuwe distributiecentrum geen werk meer. En zoals de nieuwe terminals prat gaan op korte ligtijden voor de schepen, meldt Wehkamp trots dat in dit ‘grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail van de wereld’ veel efficiënter zal worden gewerkt: als een klant straks een bestelling plaatst liggen de artikelen, keurig verpakt, binnen 30 minuten klaar voor verzending. Same day delivery komt daarmee nadrukkelijk in beeld. De vaste medewerkers (195 in totaal) verhuizen weliswaar mee naar Zwolle, maar de uitzendkrachten zullen bij een andere werkgever werk moeten zien te vinden, wat een uitdaging genoemd mag worden in een stad als Dedemsvaart…

Natuurlijk is er reden trots te zijn op een technologisch hoogstandje als een volautomatisch distributiecentrum gerealiseerd wordt. Dit centrum is, zoals directeur Andries van Daalen meldt, ‘om het geautomatiseerde proces heen gebouwd’. En natuurlijk mag er vreugde en opluchting zijn als na jaren van besluitvorming en voorbereiding een nieuwe terminal in bedrijf wordt genomen en is het niet meer dan logisch dat de Koning de opening van extra grandeur voorziet. Bij alle champagne blijft echter de prangende vraag hoe technische innovatie ook kan zorgen voor een groei in werkgelegenheid.