De nieuwe cao is op 15 april jl. ondertekend door de Union des Ports Français (UPF), de federatie van goederenbehandelaars UNIM en de vakbonden van de havenarbeiders. Deze tripartite overeenkomst voorziet dat sommige groepen havenarbeiders, zoals de kraanmannen, vanaf woensdag overgeheveld worden naar de privébedrijven in de Franse havens.

De havenhervorming, die de Franse havens competitiever moet maken om hen toe te laten hun achterstand op Antwerpen en Rotterdam goed te maken, was op 4 juli 2008 gestemd in het Franse Parlement. De uitvoering van de maatregel nam bijna drie jaar in beslag omdat de vakbonden – hoofdzakelijk de communistische CGT – zich fel verzet hebben.

Om de pil te vergulden, voorziet de cao bijvoorbeeld dat in Marseille de 450 havenarbeiders (op 1.450) die naar een privéstatuut overstappen, een premie krijgen van 12.000 euro bruto, die tot in 2014 in vier schijven wordt uitbetaald. In Le Havre zou deze ‘prime de détachement’ zelfs 18.000 euro bedragen.

Het marktaandeel van de Franse havens is tussen 1989 en 2006 geslonken van 17,8% tot 13,9%. Terwijl in die periode in zo goed als alle Europese havens de trafiek dankzij de globalisering van de economie groeide, gingen de Franse havens met 4% achteruit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement