“De autoproductie in ons land heeft een goed jaar achter de rug”, stelt technologiefederatie Agoria tevreden vast. Audi (foto) en Volvo Cars kunnen voor hun fabrieken in respectievelijk Brussel en Gent zelfs recordcijfers voorleggen.

Audi bouwde meer dan 118.000 wagens, tegenover bijna 69.000 vorig jaar, en boekte daarmee de sterkste stijging (+72%). Maar de grootste autofabriek van het land blijft Volvo Cars Gent. Daar rolden 266.650 auto’s van de band, bijna een vijfde meer dan in 2010 (223.200 auto’s). Bij Ford bleef de productie nagenoeg stabiel, met een lichte toename van 178.500 naar 184.900 eenheden (+3,5%).

Agoria onderstreept wel dat de voertuigsector in België niet immuun is voor “de gevolgen van de internationale groeivertraging en maatregelen zoals de afschaffing van ecopremies en lastenverhogingen op bedrijfswagens in ons land. Die zal in 2012 gevolgen hebben”, zegt directeur Bert Mons.

De Belgische voertuigsector is in zijn geheel goed voor 37.000 directe arbeidsplaatsen. Met de indirecte jobs erbij stijgt dat cijfer naar 82.500 mensen. Ongeveer 90% van de productie is bestemd voor de export. De voertuigsector tekent daarmee voor 10% van de totale uitvoer van België.