Beperkte groei voor Europese containerhavens

Overslag

Het jongste Global Port Tracker Report voorspelt dat de aanvoer van containers in de zes grootste Noord-Europese containerhavens dit jaar met slechts 3% gaat groeien naar 16,5 miljoen teu.

De Europese gecontaineriseerde export naar overzeese gebieden zou in Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Antwerpen, Zeebrugge en Le Havre dit jaar met 5% stijgen naar 17,8 miljoen teu.

Het Global Port Tracker Report wordt geschreven door de consultant Hackett Associates en het Institute of Shipping Economics and Logistics (ISL) uit Bremen. In een prognose per haven voorspellen ze dat de Zeebrugse haven voor het tweede jaar op rij zijn containeroverslag zou zien dalen.

Voor Le Havre wordt dit jaar een groei van de containeroverslag van ongeveer 9% verwacht. Dat de Normandische haven het relatief goed zou doen, heeft echter vooral te maken met het feit dat de overslag er vorig jaar lager was als gevolg van sociale acties.

De groei van de containeroverslag zal zich pas vanaf het twee kwartaal manifesteren. Momenteel lijden de Noord-Europese havens immers onder de milde recessie die de Eurozone treft. Voor het eerste kwartaal verwachten Hackett en ISL een vermindering van de import, zoals dat ook al in het laatste kwartaal van vorig jaar het geval was (-7%).

In het vierde kwartaal kende de containerexport uit de zes grootste Noord-Europese havens nog een lichte stijging van 2,4%, maar ook de export zou in het eerste kwartaal van dit jaar een paar procent kleiner worden.

Beperkte groei voor Europese containerhavens | NT

Beperkte groei voor Europese containerhavens

Overslag

Het jongste Global Port Tracker Report voorspelt dat de aanvoer van containers in de zes grootste Noord-Europese containerhavens dit jaar met slechts 3% gaat groeien naar 16,5 miljoen teu.

De Europese gecontaineriseerde export naar overzeese gebieden zou in Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Antwerpen, Zeebrugge en Le Havre dit jaar met 5% stijgen naar 17,8 miljoen teu.

Het Global Port Tracker Report wordt geschreven door de consultant Hackett Associates en het Institute of Shipping Economics and Logistics (ISL) uit Bremen. In een prognose per haven voorspellen ze dat de Zeebrugse haven voor het tweede jaar op rij zijn containeroverslag zou zien dalen.

Voor Le Havre wordt dit jaar een groei van de containeroverslag van ongeveer 9% verwacht. Dat de Normandische haven het relatief goed zou doen, heeft echter vooral te maken met het feit dat de overslag er vorig jaar lager was als gevolg van sociale acties.

De groei van de containeroverslag zal zich pas vanaf het twee kwartaal manifesteren. Momenteel lijden de Noord-Europese havens immers onder de milde recessie die de Eurozone treft. Voor het eerste kwartaal verwachten Hackett en ISL een vermindering van de import, zoals dat ook al in het laatste kwartaal van vorig jaar het geval was (-7%).

In het vierde kwartaal kende de containerexport uit de zes grootste Noord-Europese havens nog een lichte stijging van 2,4%, maar ook de export zou in het eerste kwartaal van dit jaar een paar procent kleiner worden.