Exit uit lijnvaart kost meer dan half miljard dollar

Rederij

De Maleisische rederij MISC heeft de lijnvaartsector de rug toegekeerd, omdat de containerdiensten verlieslatend waren. Ook die exit kost op zich bakken met geld.

In het eerste kwartaal heeft MISC nog maar eens extra provisies aangelegd om de uitstap uit de lijnvaart te bekostigen. Aan die beslissing hangt nu al een eenmalig verlies van maar liefst 532 miljoen dollar vast.

De kosten lopen op, omdat de rederij uit Kuala Lumpur moeilijk kopers vindt voor de eigen containerschepen. Daarom worden die vaak onder de boekwaarde verkocht. Drie schepen van 1.289 teu uit 1990 en 1991 waarvoor geen gegadigden waren, werden uiteindelijk verkocht voor de sloop en leverden zo elk 3,7 miljoen dollar op.

MISC kondigde op 24 november vorig jaar aan dat het vanaf medio dit jaar geen lijndiensten meer zou onderhouden. De laatste intra-Aziatische dienst werd vorige maand al gestaakt. In het eerste kwartaal leverden de lijndiensten een omzet van 66 miljoen dollar op en een verlies van 101 miljoen dollar. De Maleisische rederij blijft actief met een grote vloot van olie- en gastankers.

Exit uit lijnvaart kost meer dan half miljard dollar | NT

Exit uit lijnvaart kost meer dan half miljard dollar

Rederij

De Maleisische rederij MISC heeft de lijnvaartsector de rug toegekeerd, omdat de containerdiensten verlieslatend waren. Ook die exit kost op zich bakken met geld.

In het eerste kwartaal heeft MISC nog maar eens extra provisies aangelegd om de uitstap uit de lijnvaart te bekostigen. Aan die beslissing hangt nu al een eenmalig verlies van maar liefst 532 miljoen dollar vast.

De kosten lopen op, omdat de rederij uit Kuala Lumpur moeilijk kopers vindt voor de eigen containerschepen. Daarom worden die vaak onder de boekwaarde verkocht. Drie schepen van 1.289 teu uit 1990 en 1991 waarvoor geen gegadigden waren, werden uiteindelijk verkocht voor de sloop en leverden zo elk 3,7 miljoen dollar op.

MISC kondigde op 24 november vorig jaar aan dat het vanaf medio dit jaar geen lijndiensten meer zou onderhouden. De laatste intra-Aziatische dienst werd vorige maand al gestaakt. In het eerste kwartaal leverden de lijndiensten een omzet van 66 miljoen dollar op en een verlies van 101 miljoen dollar. De Maleisische rederij blijft actief met een grote vloot van olie- en gastankers.