Volgens de Deense rederij is de toeslag noodzakelijk, omdat er tussen mei en juli erg veel mist is in de regio. Als gevolg daarvan wordt de haven van Qingdao regelmatig gesloten.

Om de vertragingen in te halen die daardoor ontstaan, moeten de containerschepen van Maersk sneller varen en verbruiken ze dus meer brandstof. Om die operationele meerkost te dekken, wordt vanaf 1 juni 100 dollar extra aangerekend voor alle exportcontainers, ongeacht het type of het formaat. De toeslag zal gefactureerd worden onder de naam ‘Congestion Surcharge for Fog Season in Qingdao’ en blijft tot en met 31 juli van kracht.

Het is niet de eerste keer dat de hardnekkige mist in het Noorden van China aanleiding geeft tot een congestietoeslag. CMA CGM voerde vorig jaar al een ‘Qingdao Port Surcharge’ van 125 dollar in, die vanaf 15 juli van kracht werd. Zim was één van de andere carriers die het voorbeeld hebben gevolgd. Volgens de Franse rederij wordt de haven in het mistseizoen gemiddeld drie dagen per week gesloten, waardoor sommige aanlopen geannuleerd moeten worden. De lading wordt dan vaak gefeederd, wat ook extra kosten met zich meebrengt.