“Nog slechter dan 2010.” Jan Appels, voorzitter van de Belgische Vereniging van Transportverzekeraars (foto), kan het niet duidelijker stellen: 2011 is voor de Belgische transportverzekeringsmarkt in drie van de vier takken een jaar van verder dalende marges en slechtere technische resultaten geweest.
De voor de Belgische transportverzekeraars toonaangevende cargotak – goed voor bijna 79% van het incasso – ging nog zwaarder in het rood dan in 2010. De netto ‘loss ratio’ voor het onderschrijvingsjaar 2011 staat in die branche (waarin België wereldwijd tot de top-15 behoort) voorlopig op 125%. Dat zeer negatieve resultaat heeft voor een deel te maken met een aantal omvangrijke schadegevallen die verband houden met de piraterij voor de kust van Somalië. De vier grootste dossiers veroorzaakten samen een verlies van om en bij 18 miljoen euro.
Zeecasco (9,2% van het premievolume) en binnenvaartverzekeringen (3,3%) zijn al langer verlieslatend en de verwachting is dat ook daar de finale loss ratio’s een duidelijk negatief rendement zullen opleveren. Alleen de tak CMR (aansprakelijkheid van de wegvervoerder), goed voor 8,9% van het incasso, bleef positief evolueren, met een loss ratio na twaalf maanden van 81,5%.
“Wij zeggen al geruime tijd dat de premies veel te laag zijn om voldoende reserves op te bouwen voor de magere jaren en om het hoofd te bieden aan uitzonderlijke schadegevallen. Het jaar 2011 heeft dat punt ten overvloede duidelijk gemaakt”, besluit Jan Appels.
(Zie De Lloyd van 19/6)
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?