De score voor het tweede kwartaal ligt 3,4% hoger dan in het eerste trimester van dit jaar, zo blijkt uit het kwartaalrapport ‘Carrier Performance Insight’ van Drewry Maritime Research. Vooral in mei en juni verbeterde de betrouwbaarheid van de vaarschema’s, iets wat de Britse consultant toeschrijft aan de aanpassingen in het dienstenaanbod die plaatsvonden na nieuwe samenwerkingsakkoorden en allianties in de sector.
“De recentste data voor het tweede kwartaal geven aan dat de vrachttarieven zijn gestegen, maar dat geldt ook voor de ship-on-time performance. Wij zijn de mening toegedaan dat dit wellicht een faire deal is voor vele verladers: een duurdere maar meer voorspelbare dienstverlening”, oppert Simon Heaney, research manager bij Drewry.
Maersk Line en Hanjin bleven de meest stipte grote operatoren. Zij haalden ook een hogere score dan in het eerste kwartaal. Maersk deed het met een globaal cijfer van 91,4% zelfs beter dan ooit.
Zeventien van de 27 grootste containerrederijen kunnen een betrouwbaarheid voorleggen die hoger ligt dan het gemiddelde van 75,7%. Slechts zeven daarvan gingen er niet op vooruit in vergelijking met het eerste kwartaal.
Wanneer de stiptheid gemeten wordt van de eigenlijke operator van het schip (dus zonder rekening te houden met slot charters waarbij carriers voor hun dienst vertrouwen op schepen van een andere rederij), komen Hanjin, Maersk, Hamburg Süd en CSAV als koplopers uit de bus.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?