De brief gaat uit van EVO (verladers), TLN en AZV (beide wegvervoer), Fenex (expediteurs), CBRB, VITO en Linc (alle binnenvaart).
De zeven schrijven zich “ernstig zorgen te maken over de huidige status van de Delta Terminal van ECT op de Maasvlakte”. Ze wijzen erop dat die de belangrijkste containerdraaischijf in Rotterdam is. “Als deze roestig wordt en slecht draait, heeft dat een nadelig effect op de hele keten en de concurrentiepositie van Rotterdam.”
ECT is volgens hen al geruime tijd niet in staat om klanten en gebruikers “het gewenste serviceniveau” te leveren, vooral aan de landzijde. “De terminal kampt veelvuldig met problemen en vertragingen. De behandeltijden zijn structureel langer dan normaal, het aantal incidenten met extreem lange wachttijden is hoog en de informatievoorziening richting deze partijen is beperkt en van laag niveau”, stellen de organisaties.
Ze willen “een zo spoedig mogelijke oplossing door het bestaande overleg te verbreden en te verbeteren met mandaat van het hoogste bestuurlijke niveau”. Ze vragen zich ook af hoe het verder moet als de ladingvolumes weer gaan toenemen. “Is de terminal technisch, organisatorisch en operationeel in staat om de komende jaren een goede service te leveren?”
ECT wil niet inhoudelijk reageren. Topman Jan Westerhoud zegt wel het een “grof schandaal” te vinden dat de brief naar de media is gelekt.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?